ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Μια πρόταση για το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

 
Του Κωνσταντίνου Μέγα*
Η συζήτηση  στην πόλη του Πειραιά γύρω από την παραλαβή και την χρήση κατ΄ έπέκταση του Δημοτ. Θεάτρου  δυστυχώς παραμένει φτωχή αν όχι ανύπαρκτη. Συμπεριφερόμαστε σαν να μην συμβαίνει τίποτε και ως εάν κάποιες  δυνάμεις άλλες, εκτός ημών, θα δώσουν την  μαγική λύση. Ας δούμε λοιπόν το πρόβλημα και κάποιες πιθανές λύσεις του.
Τι ακριβώς είναι το Δ.Θ.Π.;
Είναι ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα θέατρα στην Ευρώπη της μπαρόκ εποχής.Η σκηνή του είναι ένα από τα ελάχιστα δείγματα αυτής της περιόδου. Θυμίζω ότι ολοκληρώθηκε η κατασκευή του το 1895. Ο  περίφημος σκηνογράφος και σκηνοθέτης Ν. Πετρόπουλος γράφει για την περίτεχνη κατασκευή της σκηνής και τους ξύλινους μηχανισμούς (διεσώθησαν περίπου το 60% και σε εντυπωσιακά καλή κατάσταση) λόγω της ποιότητας τού ξύλου που είχε χρησιμοποιηθεί. Άρα έχουμε στα χέρια μας ένα πραγματικό πολιτιστικό θησαυρό.
Πως η πόλη  βίωσε την πρότερη λειτουργία του, τα τελευταία σαράντα και πλέον χρόνια;
Ελάχιστα έως καθόλου. Τελευταίες μεγάλες θεατρικές αναλαμπές του είναι την δεκαετία του ΄50 ( Αιμίλιος Βεάκης, Δημ. Ροντήρης  κ.α) και στα τέλη του ΄60 παραστάσεις με Χορν, Κατράκη, Π Ζερβό. Έκτοτε χρησιμοποιείται  ελάχιστα ως Θέατρο, περισσότερο σαν συναυλιακός χώρος, αν και αυτό όχι πολύ τακτικά, και πολύ περισσότερο  για γιορτές και πανηγύρεις , κοπές πιττών, γάμοι στο φουαγιέ κλπ. Συμπέρασμα λοιπόν αυτής της λειτουργίας είναι μια στρεβλή εικόνα του χώρου στις συνειδήσεις των περισσοτέρων πολιτών. Περισσότερο ως εικόνα-σύμβολο μιας πόλης παρά ως χώρος Θεάτρου κ Πολιτισμού ευρύτερα.
Τι σημαίνει για την πόλη ένα πλήρως ανακαινισμένο τέτοιου επιπέδου Θέατρο;
Είναι προφανές ότι η  υψηλή πολιτιστική του λειτουργία θα επαναπροσδώσει στην πόλη ιδιαίτερο κύρος. Η δημιουργία ενός νέου πόλου στο πολιτιστικό σύμπλεγμα της Αθήνας, που έχει εσχάτως ιδιαίτερα εμπλουτισθεί,  και φτάνει μέχρι την Πειραιώς από την μια και την Συγγρού από την άλλη, θα συμπεριλάβει και την εδώ και πολλά χρόνια αποκομμένη πόλη του Πειραιά. Ταυτόχρονα είναι σημαντικός οικονομικός πόλος σε μια χειμαζόμενη πόλη. Ο πολιτισμός είναι εδώ και πολλά χρόνια σημαντικό οικονομικό μέγεθος για διάφορες πόλεις του κόσμου, πρωτεύουσες η μη. Η δυνατότητα ενός τέτοιου Θεάτρου είναι, και ας μην φανεί αυτάρεσκο,  εύρωπαικού επιπέδου. ( Αν βέβαια μπορεί να το κατακτήσει αυτό).
Πώς λειτουργεί ένα τέτοιο Θέατρο;
Η λειτουργία τέτοιων Θεάτρων η και πολιτιστικών χώρων είναι σήμερα μια πολύπλοκη και ακριβή διαδικασία. Απαιτείται εξειδικευμένη Διοίκηση και προσωπικό διαφόρων ειδικοτήτων. Επίσης ο φορέας που τα διαχειρίζεται δεν μπορεί να είναι πολιτικός. Η "ανεξαρτησία" του είναι μέρος της ιδιαίτερης πολιτιστικής του φυσιογνωμίας.
Μπορεί ο Δήμος Πειραιά να αναλάβει ένα τέτοιο έργο;
Προφανώς και όχι, με κύρια όμως ένσταση όχι μόνον το οικονομικό, παρότι είναι πολύ σοβαρό, αλλά κυρίως το πρόβλημα της λειτουργίας του και της απόκτησης φυσιογνωμίας που θα είναι ικανή να το αναδείξει σε νέο πολιτιστικό πόλο. Σας διαβεβαιώνω ότι ο ανταγωνισμός είναι πολύ έντονος στην ενδοχώρα πολλώ δε μάλλον  πολιτιστική Ευρώπη. Ταυτόχρονα πρέπει να έχουμε υπ΄όψιν μας  ότι τέτοιοι χώροι στολίζουν και λαμπρύνουν μια πόλη αλλά η εμβέλεια τους είναι πολύ μεγαλύτερη από την πόλη τους και την χώρα την ίδια. Επίσης στην πόλη μας έχει αναπτυχθεί εδώ και πολλά χρόνια ένας ιδιότυπος "επαρχιώτικος"   απομονωτισμός στο όνομα μιας θολής και επικίνδυνης κατά βάθος "ανεξαρτησίας" από το Κέντρο.
Υπάρχει λύση;
Πιθανόν αλλά απαιτεί στόχευση και δουλειά. Μια λύση μπορεί να είναι η ένταξη του σ΄ενα από τα υπάρχοντα δημόσια πολιτιστικά σχήματα (Εθνικό θέατρο, Λυρική Σκηνή, Φεστιβάλ Αθηνών). Εδώ θα μπορούσαμε να δούμε και συνέργειες με χορηγούς μιας και η πόλη έχει ιδιαίτερες δυνατότητες με το εφοπλιστικό κεφάλαιο για παράδειγμα. Σε καμία περίπτωση δεν παραγνωρίζω τις ιδιαίτερες δυσκολίες της περιόδου αλλά όλα τα παραπάνω πρέπει οπωσδήποτε να διερευνηθούν πριν καταλήξουμε σε κάτι. Το βασικό ζήτημα σήμερα είναι που στοχεύουμε και τι ακριβώς έχουμε στο μυαλό μας. Χωρίς παραπλανητικά κόλπα και μίζερους υπολογισμούς.
Υ.Γ: Αντιλαμβάνομαι πολύ καλά ότι το  πρόβλημα είναι ο "έλεγχος". Ας φανούμε έστω για μια φορά μεγαλόψυχοι στην πόλη μας. Πολλή μικροψυχία έχει εισπράξει και για πολλά χρόνια.
*Ο Κωνσταντίνος Μέγας είναι γνωστός πολίτης του Πειραιά
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ PORTNET.GR

Διαβάστε επίσης

Tαχύπλοα μόνο τέσσερις μήνεςΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Προπομπός των αλλαγών που φέρνει στην ακτοπλοΐα το υπό κατάθεση στη Βουλή πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, είναι οι αποφάσεις του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοιν...

Κούλουμα στα ΒοτσαλάκιαΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Κούλουμα στην παραλία Βοτσαλάκια διοργανώνει, την Καθαρά Δευτέρα, από τις 12 το μεσημέρι, η Πρωτοβουλία Κατοίκων Πειραιά για τις Παραλίες Φρεαττύδα και Βοτσαλάκια. Οι διοργανωτές υ...

«Αντέχει» ο Πειραιάς!ΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

  Υπό πίεση θα βρεθούν, το 2013, τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου, αφού σύμφωνα με την Global Port Tracker η συνολική διακίνηση containerships αναμένεται να πέσει κατά 3,2% σε σχ...