Η ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις - Ο μοναδικός διεθνής αγώνας μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως
Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ο μοναδικός διεθνής αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως. Πρωτοξεκίνησε το 1952 ως Ράλι ΕΛΠΑ, μετονομάστηκε σε Ράλλυ Ακρόπολις την επόμενη χρονιά και από το 1956 είναι ενταγμένος στο ετήσιο αγωνιστικό καλεντάρι της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA).
Ο εθνικός μας αγώνας πραγματοποιείται κυρίως στους σκονισμένους και κακοτράχαλους χωματόδρομους της ορεινής Στερεάς Ελλάδας, συνήθως κατά τη διάρκεια του καυτού ελληνικού καλοκαιριού. Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι γνωστό παγκοσμίως ως ένας εξαιρετικά σκληρός αγώνας για οδηγούς και αυτοκίνητα. Πολυνίκης της διοργάνωσης με 5 καρό σημαίες είναι ο αδικοχαμένος σκωτσέζος οδηγός Κόλιν ΜακΡέι και στην κατηγορία των κατασκευαστών η Ford με 17.
Οι αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα που είχαν ξεκινήσει δειλά-δειλά στα μέσα της δεκαετίας του 1920 με πρωτοβουλία της Ελληνικής Λέσχης Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου (ΕΛΠΑ, μέλος της FIA από το 1928) διακόπηκαν, όπως ήταν φυσικό, τη δεκαετία του 1940, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του επακολουθήσαντος Εμφυλίου Πολέμου στην Ελλάδα.
Στις αρχές του 1951 μία παρέα φίλων του αυτοκινήτου απευθύνθηκαν στην ΕΛΠΑ και ζήτησαν την επανέναρξη της αγωνιστικής δράσης. Στις 30 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς δόθηκε η εκκίνηση του «Ελληνικού Ράλι» κάτω από την Ακρόπολη. Τα 10 αυτοκίνητα που συμμετείχαν στον αγώνα, αφού διάνυσαν 1.923 χιλιόμετρα υπό συνεχή βροχή, τερμάτισαν ύστερα από 43 ώρες στην Κηφισιά με νικητή τον Πέτρο Περατικό που οδηγούσε ένα Fiat 1400. Ήταν ο πρώτος αγώνας μεταπολεμικός αγώνας αυτοκινήτου στην Ελλάδα.
Τον Ιανουάριο του 1952 ο τότε αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ Απόστολος Νικολαίδης πρότεινε τη διεξαγωγή ενός αγώνα ράλι υπό την αιγίδα της. Το Ράλι ΕΛΠΑ ξεκίνησε από τα Γιάννινα την 1η Μαΐου της ίδιας χρονιάς με τη συμμετοχή 19 αυτοκινήτων και τερματισμό τη Φιλοθέη, όπου οι διαγωνιζόμενοι πήραν μέρος και σ’ έναν αγώνα διεξιοτεχνίας. Νικητής αναδείχθηκε ο Τζώνυς Πεσμαζόγλου με ένα οκτακύλινδρο Chevrolet και συνοδηγό τον Νίκο Παπαμιχαήλ. Το Ράλι ΕΛΠΑ ήταν ο πρόγονος του Ράλυ Ακρόπολις.
Στις 19 Νοεμβρίου 1952, κατά τη διάρκεια του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΠΑ, ο Απόστολος Νικολαΐδης έριξε την ιδέα της διεθνοποίησης του αγώνα και της μετονομασίας του σε Ράλλυ Ακρόπολις. Η πρότασή του έγινε αποδεκτή και στις 29 Μαΐου 1953 κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης δόθηκε η εκκίνηση του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις με τη συμμετοχή 26 αυτοκινήτων (19 με ελληνικά πληρώματα και 7 με ξένα).
Τα αυτοκίνητα έπρεπε να διανύσουν μία απόσταση 1.720 χιλιομέτρων σε ασφάλτινους και χωμάτινους δρόμους στην ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά μόλις 6 είδαν την καρό σημαία του τερματισμού στην Αθήνα. Νικητής αναδείχθηκε ο Νίκος Παπαμιχαήλ με Jaguar και συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο. Το «Ακρόπολις» από την πρώτη του κιόλας διοργάνωση έδειξε τον σκληρό χαρακτήρα του και άρχισε να χτίζει μεθοδικά τη φήμη του.
Δεν πέρασαν πολλά χρόνια και το 1956 εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) και άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστό στους διαγωνιζόμενους και στους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με τις δύσκολες και «σφιχτές» ειδικές διαδρομές του, κέρδιζε σταθερά χρόνο με το χρόνο φήμη και δημοσιότητα, προσελκύοντας τα μεγαλύτερα ονόματα και τα καλύτερα αυτοκίνητα κάθε εποχής.
Το 1970 εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (πρώτα στο IMC και μετέπειτα στο WRC), κερδίζοντας περαιτέρω αίγλη με τη μοναδικότητα του χαρακτήρα του. Το 2014, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των προβλημάτων που αντιμετώπιζε η ΕΛΠΑ, το Ράλλυ Ακρόπολις υποβιβάστηκε και εντάχθηκε και πάλι στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι. Το 2019 και το 2020 δεν έγινε, αλλά από το 2021 επανήλθε στη φυσική του θέση ως αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, αφού η ελληνική κυβέρνηση κατανόησε τη σημασία που έχει για την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό.
Το 65ο Ράλλυ Ακρόπολις θα διεξαχθεί από τις 9 έως τις 12 Σεπτεμβρίου 2021.
Οι νικητές του Ράλλυ Ακρόπολις
Έτος
Οδηγός
Συνοδηγός
Αυτοκίνητο
Διοργάνωση
1953
Νίκος Παπαμιχαήλ
Σπύρος Δημητράκος
Jaguar XK120
1954
Πέτρος Παπαδόπουλος
Σπύρος Δημητράκος
Opel Rekord
1955
Τζώνυς Πεσμαζόγλου
Μ. Παπανδρέου
Opel Kapitan
1956
Βάλτερ Σοκ
Ρολφ Μολ
Mercedes Benz 300 SL
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1957
Ζαν-Πιέρ Εσταζέ
Λουσίλ Εσταζέ
Ferrari 250 GT
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1958
Λουίτζι Βιλορέζι
Τσίρο Μπασαντόνα
Lancia Aurelia B20 GT
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι(ERC)
1959
Βόλφγκανγκ Λέβι
Χάντς Βέντσερ
Auto Union 1000
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1960
Βάλτερ Σοκ
Ρολφ Μολ
Mercedes-Benz 220 SE
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1961
Έρικ Κάρλσον
Βάλτερ Κάρλσον
Saab 96
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1962
Όιχεν Μπέρινγκερ
Πέτερ Λανγκ
Mercedes-Benz 220 SE
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1963
Όιχεν Μπέρινγκερ
Ρολφ Κνολ
Mercedes-Benz 300 SE
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1964
Τομ Τράνα
Γκούναρ Τερμάνιους
Volvo PV 544
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1965
Καρλ-Μάγκνους Σκογκ
Λέναρτ Μπέργκρεν
Volvo Amazon 122S
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1966
Μπενγκτ Σέντερστρεμ
Γκούναρ Παλμ
Ford Cortina Lotus
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1967
Πάντι Χόπκερκ
Ρον Κρέλιν
Mini Cooper S
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1968
Ρότζερ Κλαρκ
Τζιμ Πόρτερ
Ford Escort Twin Cam
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1969
Πάουλι Τοϊβόνεν
Μάρτι Κολάρι
Porsche 911 S
Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC)
1970
Ζαν-Λικ Τεριέ
Μαρσέλ Καλεβέρ
Alpine-Renault A110 1600
Διεθνές Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (IMC)
1971
Όβε Άντερσον
Άρνε Χερτζ
Alpine-Renault A110 1600
Διεθνές Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (IMC)
1972
Χόκαν Λίντμπεργκ
Χέλμουτ Άιζεντλε
Fiat 124 Sport Spider
Διεθνές Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (IMC)
1973
Ζαν-Λικ Τεριέ
Κριστιάν Ντεφεριέ
Alpine-Renault A110 1800
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1974
Δεν διεξήχθη λόγω της διεθνούς ενεργειακής κρίσης
1975
Βάλτερ Ρερλ
Γιόχεν Μπέργκερ
Opel Ascona 1.9 SR
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1976
Χάρι Κάλστρομ
Κλάες-Γκέραν Άντερσον
Datsun Violet 160J
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1977
Μπγιόρν Βάλντεγκαρντ
Χανς Τορζέλιους
Ford Escort RS 1800
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1978
Βάλτερ Ρερλ
Κρίστιαν Γκαϊστντέρφερ
Fiat 131 Abarth
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1979
Μπγιόρν Βάλντεγκαρντ
Χανς Τορζέλιους
Ford Escort RS 1800
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1980
Άρι Βατάνεν
Ντέιβιντ Ρίτσαρντς
Ford Escort RS 1800
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1981
Άρι Βατάνεν
Ντέιβιντ Ρίτσαρντς
Ford Escort RS 1800
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1982
Μισέλ Μουτόν
Φαμπρίτσια Πονς
Audi Quatro
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1983
Βάλτερ Ρερλ
Κρίστιαν Γκαϊστντέρφερ
Lancia 037 Rally
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1984
Στιγκ Μπλόμκβιστ
Μπγιορν Σέντερμπεργκ
Audi Quattro A2
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1985
Τίμο Σάλονεν
Σέπο Χάργιανε
Peugeot 205 Turbo 16 E2
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1986
Γιούχα Κάνκουνεν
Γιούχα Πϊρονεν
Peugeot 205 Turbo 16 E2
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1987
Μάρκου Άλεν
Ίλκα Κιβιμάκι
Lancia Delta HF 4WD
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1988
Μίκι Μπιαζιόν
Τιτσιάνο Σιβιέρο
Lancia Delta HF Integrale
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1989
Μίκι Μπιαζιόν
Τιτσιάνο Σιβιέρο
Lancia Delta HF Integrale
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1990
Κάρλος Σάινθ
Λουίς Μόγια
Toyota Celica GT-Four
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1991
Γιούχα Κάνκουνεν
Γιούχα Πϊρονεν
Lancia Delta HF Integrale 16v
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1992
Ντιντιέ Οριόλ
Μπερνάρ Οσελί
Lancia Delta HF Integrale
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1993
Μίκι Μπιαζιόν
Τιτσιάνο Σιβιέρο
Ford Escort RS Cosworth
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1994
Κάρλος Σάινθ
Λουίς Μόγια
Subaru Impreza 555
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC)
1995
Άρις Βωβός
Κώστας Στεφανής
Lancia Delta HF Integrale
Παγκόσμιο Κύπελλο Ράλι Δίλιτρων Αυτοκινήτων (2-Litre World Rally Cup)
Πριν από 81 χρόνια, την Μεγάλη Παρασκευή 18 Απριλίου 1941, βρέθηκε στο σπίτι του στην Αθήνα νεκρός ο πρωθυπουργός από τον Πόρο. Η Εβδομάδα των Παθών του 1941 έμελλε να σημαδέψει τη...
Ιστορίες ανθρώπων που γνωρίστηκαν στην Ελλάδα και ακολούθησαν χέρι-χέρι τα μονοπάτια της ένταξης παρουσιάζονται στην εκστρατεία με τίτλο «ΠλησιάΖουμε- Ζούμε Μαζί» που υλοποιεί η ...
Γ. Πατούλης: «Με την πρωτότυπη αυτή ιδέα συμβάλλουμε στην ενίσχυση της γνώσης της ιστορίας μας και στην ανάδειξη των ηρώων που θυσιάστηκαν για την ελευθερία του έθνους μας» Ένα π...
Μια φωτογραφία που φυλάσσεται στο Μουσείο Προσφυγικής Μνήμης 1922 και έχει βγει στη Μυτιλήνη το 1923, δημοσιοποίησε σήμερα ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρασιατών Σκάλας Λουτρών Μυτι...
Ένας σκυλάκος είχε κολλήσει ανάμεσα σε δύο τοίχους από γκαράζ για εφτά ημέρες χωρίς να μπορεί να κουνηθεί καθόλου. Ένας άτυχος σκύλος βρέθηκε σε μια αρκετά δύσκολη θέση αφού χώ...
Έχουν περάσει τέσσερα χρόνια από τον θάνατο της «Ζωίτσας» του ελληνικού κινηματογράφου. Η μεγάλη σταρ, Ζωή Λάσκαρη, έφυγε ξαφνικά από την ζωή στις 18 Αυγούστου του 2017, βυθί...
Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο επισκέφθηκε την Ακρόπολη, έχοντας αγκαλιά το τρόπαιο του πρωταθλητή ΝΒΑ, αλλά και αυτό του MVP των τελικών. Τον Greek Freak συνόδευσαν τα αδέρφια του Θανά...
Η Μάχη των Δερβενακίων ήταν μια από τις πολεμικές εμπλοκές της επανάστασης του 21 με νικηφόρα έκβαση για τους Έλληνες και ολική καταστροφή των δυνάμεων του Πασά Δράμαλη. Μετά...
Τον αποκαλούν "Χάτσικο" της Γιάλτας γιατί για περισσότερα από δέκα χρόνια περίμενε στην ακτή τον νεκρό ιδιοκτήτη του. Τώρα ο Μουχτάρ ζει με έναν τρομπετίστα και "τραγουδά" μαζί τ...
Της Τόνιας Α. Μανιατέα Στην παιδική μνήμη τουλάχιστον δύο γενεών υπήρξε συνυφασμένο με το εύρος του θέρους. Το πρώτο παγωτό «άνοιγε» την εποχή της ξεγνοιασιάς και το τελευταίο σ...