ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις - Ο μοναδικός διεθνής αγώνας μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως

 

Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ο μοναδικός διεθνής αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως. Πρωτοξεκίνησε το 1952 ως Ράλι ΕΛΠΑ, μετονομάστηκε σε Ράλλυ Ακρόπολις την επόμενη χρονιά και από το 1956 είναι ενταγμένος στο ετήσιο αγωνιστικό καλεντάρι της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA).

 

Ο εθνικός μας αγώνας πραγματοποιείται κυρίως στους σκονισμένους και κακοτράχαλους χωματόδρομους της ορεινής Στερεάς Ελλάδας, συνήθως κατά τη διάρκεια του καυτού ελληνικού καλοκαιριού. Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι γνωστό παγκοσμίως ως ένας εξαιρετικά σκληρός αγώνας για οδηγούς και αυτοκίνητα. Πολυνίκης της διοργάνωσης με 5 καρό σημαίες είναι ο αδικοχαμένος σκωτσέζος οδηγός Κόλιν ΜακΡέι και στην κατηγορία των κατασκευαστών η Ford με 17.

 

Οι αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα που είχαν ξεκινήσει δειλά-δειλά στα μέσα της δεκαετίας του 1920 με πρωτοβουλία της Ελληνικής Λέσχης Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου (ΕΛΠΑ, μέλος της FIA από το 1928) διακόπηκαν, όπως ήταν φυσικό, τη δεκαετία του 1940, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του επακολουθήσαντος Εμφυλίου Πολέμου στην Ελλάδα.

 

Στις αρχές του 1951 μία παρέα φίλων του αυτοκινήτου απευθύνθηκαν στην ΕΛΠΑ και ζήτησαν την επανέναρξη της αγωνιστικής δράσης. Στις 30 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς δόθηκε η εκκίνηση του «Ελληνικού Ράλι» κάτω από την Ακρόπολη. Τα 10 αυτοκίνητα που συμμετείχαν στον αγώνα, αφού διάνυσαν 1.923 χιλιόμετρα υπό συνεχή βροχή, τερμάτισαν ύστερα από 43 ώρες στην Κηφισιά με νικητή τον Πέτρο Περατικό που οδηγούσε ένα Fiat 1400. Ήταν ο πρώτος αγώνας μεταπολεμικός αγώνας αυτοκινήτου στην Ελλάδα.

 

Τον Ιανουάριο του 1952 ο τότε αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ Απόστολος Νικολαίδης πρότεινε τη διεξαγωγή ενός αγώνα ράλι υπό την αιγίδα της. Το Ράλι ΕΛΠΑ ξεκίνησε από τα Γιάννινα την 1η Μαΐου της ίδιας χρονιάς με τη συμμετοχή 19 αυτοκινήτων και τερματισμό τη Φιλοθέη, όπου οι διαγωνιζόμενοι πήραν μέρος και σ’ έναν αγώνα διεξιοτεχνίας. Νικητής αναδείχθηκε ο Τζώνυς Πεσμαζόγλου με ένα οκτακύλινδρο Chevrolet και συνοδηγό τον Νίκο Παπαμιχαήλ. Το Ράλι ΕΛΠΑ ήταν ο πρόγονος του Ράλυ Ακρόπολις.

 

Στις 19 Νοεμβρίου 1952, κατά τη διάρκεια του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΠΑ, ο Απόστολος Νικολαΐδης έριξε την ιδέα της διεθνοποίησης του αγώνα και της μετονομασίας του σε Ράλλυ Ακρόπολις. Η πρότασή του έγινε αποδεκτή και στις 29 Μαΐου 1953 κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης δόθηκε η εκκίνηση του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις με τη συμμετοχή 26 αυτοκινήτων (19 με ελληνικά πληρώματα και 7 με ξένα).

 

Τα αυτοκίνητα έπρεπε να διανύσουν μία απόσταση 1.720 χιλιομέτρων σε ασφάλτινους και χωμάτινους δρόμους στην ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά μόλις 6 είδαν την καρό σημαία του τερματισμού στην Αθήνα. Νικητής αναδείχθηκε ο Νίκος Παπαμιχαήλ με Jaguar και συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο. Το «Ακρόπολις» από την πρώτη του κιόλας διοργάνωση έδειξε τον σκληρό χαρακτήρα του και άρχισε να χτίζει μεθοδικά τη φήμη του.

 

Δεν πέρασαν πολλά χρόνια και το 1956 εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) και άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστό στους διαγωνιζόμενους και στους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με τις δύσκολες και «σφιχτές» ειδικές διαδρομές του, κέρδιζε σταθερά χρόνο με το χρόνο φήμη και δημοσιότητα, προσελκύοντας τα μεγαλύτερα ονόματα και τα καλύτερα αυτοκίνητα κάθε εποχής.

 

Το 1970 εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (πρώτα στο IMC και μετέπειτα στο WRC), κερδίζοντας περαιτέρω αίγλη με τη μοναδικότητα του χαρακτήρα του. Το 2014, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των προβλημάτων που αντιμετώπιζε η ΕΛΠΑ, το Ράλλυ Ακρόπολις υποβιβάστηκε και εντάχθηκε και πάλι στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι. Το 2019 και το 2020 δεν έγινε, αλλά από το 2021 επανήλθε στη φυσική του θέση ως αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, αφού η ελληνική κυβέρνηση κατανόησε τη σημασία που έχει για την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό.

 

Το 65ο Ράλλυ Ακρόπολις θα διεξαχθεί από τις 9 έως τις 12 Σεπτεμβρίου 2021.

 

Οι νικητές του Ράλλυ Ακρόπολις

Νίκες ανά οδηγό

ΟδηγόςΝίκεςΈτος
Κόλιν ΜακΡέι51996, 1998, 2000, 2001, 2002
Βάλτερ Ρερλ31975, 1978, 1983
Μίκι Μπιαζιόν31988, 1989, 1993
Κάρλος Σάινθ31990, 1994, 1997
Σεμπαστιάν Λεμπ32005, 2008, 2012
Μπγιορν Βάλντεγκαρντ21977, 1979
Άρι Βατάνεν21980, 1981
Γιούχα Κάνκουνεν21986, 1991
Μάρκους Γκρόνχολμ22006, 2007
Βάλτερ Σοκ21956, 1960
Όιχεν Μπέρινγκερ21962, 1963
Ζαν-Λικ Τεριέ21970, 1973
Καγιετάν Καγιετάνοβιτς22015, 2017
Τζώνυς Πεσμαζόγλου11955
Νίκος Παπαμιχαήλ11953
Πέτρος Παπαδόπουλος11954
Ζαν-Πιερ Εσταζέ11957
Λουίτζι Βιλορέζι11958
Βόλφγκανγκ Λέβι11959
Έρικ Κάρλσον11961
Τομ Τράνα11964
Καρλ-Μάγκνους Σκογκ11965
Μπενγκτ Σέντερστρεμ11966
Πάντι Χόπκερκ11967
Ρότζερ Κλαρκ11968
Πάουλι Τοϊβόνεν11969
Οβε Άντερσον11971
Χόκαν Λίντμπεργκ11972
Χάρι Κάλστρομ11976
Μισέλ Μουτόν11982
Στιγκ Μπλόμκβιστ11984
Τίμο Σάλονεν11985
Μάρκου Άλεν11987
Ντιντιέ Οριόλ11992
Άρις Βωβός11995
Ρίτσαρντ Μπερνς11999
Μάρκο Μάρτιν12003
Πέτερ Σόλμπεργκ12004
Μίκο Χίρβονεν12009
Σεμπαστιάν Οζιέ12011
Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα12013
Κρέιγκ Μπριν12014
Ραλφς Σιρμάσις12016
Μπρούνο Μαγκαλιάες12018

Νίκες ανά Κατασκευαστή

ΚατασκευαστήςΝίκεςΈτος
Ford171966, 1968, 1977, 1979, 1980, 1981, 1993, 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2006, 2007, 2009, 2015, 2017
Lancia71958, 1983, 1987, 1988, 1989, 1991, 1992
Subaru51994, 1996, 1998, 1999, 2004
Citroen42005, 2008, 2011, 2012
Mercedes-Benz41956, 1960, 1962, 1963
Opel31954, 1955, 1975
Alpine-Renault31970, 1971, 1973
Peugeot31985, 1986, 2014
Audi21982, 1984
Volvo21964, 1965
Fiat21972, 1978
Skoda22016, 2018
Datsun11976
Toyota11900
Volkswagen12013
Jaguar11953
Ferrari11957
Auto Union11959
Saab11961
Mini Cooper11967
Porsche11969
 

Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/1436

© SanSimera.gr

Διαβάστε επίσης

Ιστορίες ανθρώπων που γνωρίστηκαν στην Ελλάδα καταγράφει καμπάνια της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους ΠρόσφυγεςStories

  Ιστορίες ανθρώπων που γνωρίστηκαν στην Ελλάδα και ακολούθησαν χέρι-χέρι τα μονοπάτια της ένταξης παρουσιάζονται στην εκστρατεία με τίτλο «ΠλησιάΖουμε- Ζούμε Μαζί» που υλοποιεί η ...

Τι ξέρεις για την επανάσταση; Ένα παιχνίδι γνώσεων για το 1821 από την Περιφέρεια Αττικής Stories

Γ. Πατούλης: «Με την πρωτότυπη αυτή ιδέα συμβάλλουμε στην ενίσχυση της γνώσης της ιστορίας μας και στην ανάδειξη των ηρώων που θυσιάστηκαν για την ελευθερία του έθνους μας»   Ένα π...

Μια φωτογραφία- μάρτυρας μιας απίστευτης προσφυγικής ιστορίας μετά τη Μικρασιατική ΚαταστροφήStories

  Μια φωτογραφία που φυλάσσεται στο Μουσείο Προσφυγικής Μνήμης 1922 και έχει βγει στη Μυτιλήνη το 1923, δημοσιοποίησε σήμερα ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρασιατών Σκάλας Λουτρών Μυτι...

Διάσωση σκυλάκου που είχε κολλήσει ανάμεσα σε δύο τοίχους για μια εβδομάδα (βίντεο)Stories

  Ένας σκυλάκος είχε κολλήσει ανάμεσα σε δύο τοίχους από γκαράζ για εφτά ημέρες χωρίς να μπορεί να κουνηθεί καθόλου.   Ένας άτυχος σκύλος βρέθηκε σε μια αρκετά δύσκολη θέση αφού χώ...

Ζωή Λάσκαρη: Η Φίνος Φιλμ θυμάται την μεγάλη σταρ του ελληνικού κινηματογράφου που "έφυγε" σαν σήμερα (βίντεο)Stories

  Έχουν περάσει τέσσερα χρόνια από τον θάνατο της «Ζωίτσας» του ελληνικού κινηματογράφου. Η μεγάλη σταρ,  Ζωή Λάσκαρη,  έφυγε ξαφνικά από την ζωή στις  18 Αυγούστου του 2017,  βυθί...

Στην Ακρόπολη «αγκαλιά» με τα τρόπαια η οικογένεια Αντετοκούνμπο (εικόνες)Αθλητικά

  Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο επισκέφθηκε την Ακρόπολη, έχοντας αγκαλιά το τρόπαιο του πρωταθλητή ΝΒΑ, αλλά και αυτό του MVP των τελικών. Τον Greek Freak συνόδευσαν τα αδέρφια του Θανά...

Ο "Χάτσικο" της Γιάλτας που "τραγουδά" περιμένοντας τον νεκρό ιδιοκτήτη του, επέζησε από δηλητηρίαση (βίντεο)Stories

  Τον αποκαλούν "Χάτσικο" της Γιάλτας γιατί για περισσότερα από δέκα χρόνια περίμενε στην ακτή τον νεκρό ιδιοκτήτη του. Τώρα ο Μουχτάρ ζει με έναν τρομπετίστα και "τραγουδά" μαζί τ...

Παγωτό, αυτός ο ακαταμάχητος γητευτής - Η μακρά διαδρομή του παγωτού στον χρόνοStories

Της Τόνιας Α. Μανιατέα    Στην παιδική μνήμη τουλάχιστον δύο γενεών υπήρξε συνυφασμένο με το εύρος του θέρους. Το πρώτο παγωτό «άνοιγε» την εποχή της ξεγνοιασιάς και το τελευταίο σ...