Τουρκικός πολιτικός διπολισμός - Άρθρο του Κωνσταντίνου Παΐδα
Όποιος μελετά τις δηλώσεις του τούρκου προέδρου Ερντογάν και του υπουργού Εξωτερικών Τσαβούσογλου δεν μπορεί παρά να συμφωνήσει ότι ένα ιδιότυπο είδος "πολιτικού διπολισμού" τείνει να εξελιχθεί στο δεύτερο κυρίαρχο χαρακτηριστικό της επίσημης τουρκικής εξωτερικής πολιτικής (με σταθερά πρώτο εκείνο του ανεξέλεγκτου αναθεωρητισμού).
Ο Ερντογάν μετέβη την 1η Ιανουαρίου 2021 στην Αγία Σοφία στην Βασιλεύουσα για την πρώτη προσευχή του νέου έτους και χαρακτήρισε ως "το στέμμα του 2020" την μετατροπή του παγκόσμιου αυτού συμβόλου της Ορθοδοξίας σε ισλαμικό τέμενος.
Την 18η Ιανουαρίου 2021 ο Τσαβούσογλου χαρακτήρισε ως "παράνομες και αντι - μουσουλμανικές" τις δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, παρερμηνεύοντας σκοπίμως όσα εκείνος δήλωσε.
Άξιο ιδιαίτερης προσοχής μάλιστα είναι το γεγονός ότι ο Τσαβούσογλου απέδωσε ρητώς στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο την πρόθεση να υπονομεύσει την επανέναρξη των διερευνητικών επαφών Ελλάδας - Τουρκίας. Την ίδια στιγμή ο τούρκος υπουργός Εξωτερικών δήλωνε ανερυθρίαστα ενώπιων του Γερμανού ομολόγου του Χ. Μαας, ότι η Τουρκία δεν θα διστάσει να πράξει στο πεδίο "αυτό που πρέπει" (δηλ. όχι απλώς "ατύχημα", αλλά σκόπιμο θερμό επεισόδιο με την Ελλάδα...), αν η ελληνική κυβέρνηση δεν αποδεχτεί τις ασύμβατες με το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας αξιώσεις της Τουρκίας.
Απολύτως ενδεικτική των προθέσεων και των σχεδιασμών της Τουρκίας, είναι η δήλωση του Μ. Τσαβούσογλου ότι "η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης πρέπει να ονομάζεται τουρκική" . Σε αυτή την εμπρηστική, ανιστόρητη και παντελώς αβάσιμη δήλωση θα μπορούσε εύλογα οποιοσδήποτε διαθέτει στοιχειώδεις γνώσεις Διεθνούς Δικαίου και Ιστορίας να δώσει την αποστομωτική απάντηση ότι η Συνθήκη της Λωζάννης αναγνωρίζει την ύπαρξη θρησκευτικής μειονότητας και όχι εθνικής μειονότητας στην Θράκη. Επίσης, κάποιος από τους νηφάλιους διεθνολόγους και ιστορικούς της Τουρκίας θα έπρεπε να υπενθυμίσει (ή μάλλον να διδάξει) στον κ. Τσαβούσογλου, ότι στη χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία, αλλά και σε κάθε δημοκρατική χώρα, οι πολίτες της έχουν αναφαίρετο δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού και ουδείς (πόσω μάλλον όταν πρόκειται περί εξωτερικού παράγοντος...) νομιμοποιείται να βαπτίζει κατά το δοκούν και σύμφωνα με τα σκοτεινά του συμφέροντα, μια θρησκευτική μειονότητα.
Ο τούρκος υπουργός Εξωτερικών (και μαζί με εκείνον η Τουρκία) δεν θα είχε εκτεθεί τόσο πολύ διεθνώς, αν δεν είχε ακολουθήσει σχεδόν αμέσως μετά τη δική του δήλωση η πλέον αποστομωτική απάντηση μέσω έγγραφης ανακοίνωσης του μουφτή της Ξάνθης και του μουφτή Διδυμοτείχου οι οποίοι δήλωσαν: "Οι μουσουλμάνοι της Θράκης, των οποίων ηγούμαστε πνευματικά... έχουμε υπερασπιστεί την πατρίδα μας στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο όπως όλοι οι Έλληνες πολίτες... Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι όλες οι Κυβερνήσεις της πατρίδας μας αλλά και οι Σεβασμιότατοι Μητροπολίτες της Θράκης, μιλούν πάντοτε για εμάς με σεβασμό... Είμαστε υπερήφανοι για την πατρίδα μας και το γεγονός ότι σέβεται απολύτως την θρησκευτική μας πίστη".
Για όσους δεν εθελοτυφλούν, είναι προφανές ότι η Τουρκία δεν επιθυμεί ειλικρινή διάλογο με την Ελλάδα σύμφωνα με τις επιταγές του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας. Ως εκ τούτου είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επιχειρήσει να δυναμιτίσει τις διερευνητικές επαφές με κάποια πρόφαση και να μας σύρει σε έναν "διάλογο" χωρίς προϋποθέσεις και κανόνες ύστερα από θερμό επεισόδιο. Ακριβώς για τον λόγο αυτόν πρέπει να είμαστε ιδιαιτέρως προσεκτικοί για πιθανές προκλητικές ενέργειες οργάνων της Τουρκίας σε ευαίσθητες και ευθέως στοχοποιημένες γεωγραφικές περιοχές της χώρας μας.
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ