ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
author

Το κουδούνι θα κτυπήσει στις εννιά;

Η εξαγγελία για την καθιέρωση της έναρξης του καθημερινού σχολικού ωραρίου στις 9 το πρωί από την επόμενη σχολική χρονιά για τα Λύκεια και ίσως τα Γυμνάσια, είναι μια σκέψη, ένα τολμηρό σχέδιο του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου που έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις.

Το θέμα συζητήθηκε (και συζητείται ακόμα) λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις ειδικών που έχουν μελετήσει το θέμα σφαιρικά. Για τα Δημοτικά Σχολεία η ώρα έναρξης των μαθημάτων θα παραμείνει ως έχει. Ωστόσο οι σχεδιαζόμενες αλλαγές στο ωράριο των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας συνιστούν μια «μικρή επανάσταση» στα εκπαιδευτικά πράγματα αλλά και στο οικογενειακό προγραμματισμό. Ανατρέπει συνήθειες δεκαετιών που δύσκολα ίσως να γίνουν αποδεκτές.

Ωστόσο η εποχή που το γνωστό λαϊκό τραγούδι υμνούσε την πρωινή εργασία του τύπου «χαράματα με το πρώτο λεωφορείο φεύγω για τη δουλειά, δυο φιλιά και ένα αντίο» έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Τώρα πολλές υπηρεσίες αλλά και επιχειρήσεις ανοίγουν στις 09.00 ή δέχονται το κοινό τους μετά τις 8.30 ή τις 09.00.

Αξίζει όμως να υπολογίσουμε και πολλούς λόγους που αναφέρουμε παρακάτω και συνηγορούν στην εφαρμογή αυτού του μέτρου:

 

- Οι συνθήκες ζωής και η καθημερινότητα έχει αλλάξει. Πολλοί μαθητές λόγω του σχολικού φόρτου εργασίας ή των εξωσχολικών δραστηριοτήτων τους (φροντιστήρια – προπονήσεις και άλλες δραστηριότητες), επιστρέφουν αργά στο σπίτι τους, προετοιμάζονται κατόπιν για το σχολείο τους  αι αργούν να κοιμηθούν.

- Έχει παρατηρηθεί ότι μεγάλος αριθμός μαθητών προσέρχεται στο σχολείο με καθυστέρηση ενός τετάρτου ακόμα και εικοσάλεπτου, από το κτύπημα  ου πρώτου κουδουνιού (08.15  ια  ολλούς και διαφορετικούς λόγους.

- Κάποιοι μ αθητές κατά τη διάρκεια της πρώτης ώρας είναι «εν υπνώσει» μετά την πολύωρη βραδινή  εργασία» τους στο facebook και στο instagram. Άρα πρώτη διδακτική ώρα συνήθως είναι χαμένη και άγονη. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι στον προγραμματισμό των διαγωνισμάτων οι εκπαιδευτικοί την αποφεύγουν για τη διεξαγωγή των test ή των ωριαίων επαναληπτικών εξετάσεων.

- Πολλοί μαθητές προσέρχονται στο σχολείο τους χωρίς να έχουν πάρει πρωινό, λόγω βιασύνης να προλάβουν την πρώτη ώρα.

- Η έναρξη των μαθημάτων στις 09.00 π.μ. θα διευκολύνει τον κυκλοφοριακό φόρτο στους δρόμους όχι μόνο των πόλεων αλλά και των επαρχιακών περιοχών Εδώ δεν θα ήταν απαραίτητο να υπενθυμίσουμε την μεγάλη κίνηση στην οδό Κυβερνείου της Αίγινα, ή στην Κυψέλη.

- Υπάρχουν μαθητές που λόγω της εργασίας των γονέων τους προσέρχονται στα σχολεία από τις 07.00 π.μ. με  07.30 π.μ. και δρουν ανεξέλεγκτα καθώς δεν υπάρχουν εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί από αυτήν την ώρα.

- Στην Αίγινα όσο και στο γειτονικό Αγκίστρι, πολλοί εκπαιδευτικοί ταξιδεύουν από Πειραιά και Αθήνα για να έρθουν στο σχολείο τους. Η έναρξη των μαθημάτων στις 09.00 π.μ. θα διευκολύνει πολύ τόσο τους ίδιους όσο και τη λειτουργία των σχολείων, διότι θα σταματήσουν να χάνονται οι πρώτες ώρες λόγω βραδυπορίας ή καθυστέρησης των πλοίων ή απαγορευτικού απόπλου του πρώτου ιπτάμενου δελφινιού.

Το ίδιο θέμα προκύπτει και για τους εκπαιδευτικούς που μετακινούνται  σε επαρχιακούς δρόμους της ηπειρωτικής Ελλάδας ή αναγκάζονται να ταξιδεύσουν μέσω της Εθνικής Οδού.

- Στο σημείο αυτό μην ξεχάσουμε και τους μαθητές σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας που διανύουν μεγάλες αποστάσεις για να πάνε στο σχολείο τους ή χρησιμοποιούν ακόμα και πλοίο! Πόσο θα ανακούφιζε μια τέτοια αλλαγή;

- Οι καιρικές συνθήκες πολλές φορές επιβαρύνουν τις πρωινές μετακινήσεις των μαθητών και των γονέων  ους.

- Ένα άλλο θέμα που πρέπει σοβαρά να εξεταστεί, είναι η μετακίνηση πολλών εκπαιδευτικών που αναγκάζονται να συμπληρώσουν το ωράριό τους σε δύο ή τρία σχολεία. Οι μετακινήσεις τους είναι συχνές και κοπιαστικές. Αυτό το μέτρο θα διευκολύνει πολύ. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί ακόμα και στην Αίγινα που προκειμένου να συμπληρώσουν το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό ωράριό τους εργάζονται σε τρία ή τέσσερα σχολεία και  σε… δύο νησιά!!! (Αίγινα και Αγκίστρι).

Όπως άριστα γνωρίζουμε η κάθε αλλαγή συναντά αντιδράσεις ή αντιμετωπίζεται καχύποπτα. Στην προκειμένη περίπτωση οφείλουμε να αναγνωρίσουμε τις σημερινές ανάγκες των μαθητών, τον καθημερινό αγώνα τους και τις συνθήκες ζωής στις σύγχρονες κοινωνίες

Οφείλουμε να προσαρμόσουμε  η δουλειά μας στα σημερινά δεδομένα ώστε το σχολείο να λειτουργεί ωφέλιμα  αι αποδοτικά για όλους.

σχεδιαζόμενη αλλαγή του χρόνου προσέλευσης των μαθητών δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα  τα  εγάλα εκπαιδευτικά θέματα  ης Ελλάδας που περιμένουν τη λύση τους, ωστόσο  ίναι  να θέμα που πρέπει να εξεταστεί σοβαρά  ια τους λόγους  ου προαναφέραμε.

 

Διαβάστε επίσης

Τα "βυθοκορήματα" η Αίγινα και η Σαλαμίνα - Άρθρο του Γιώργου ΜπήτρουΓιώργος Μπήτρος

Του  Γιώργου Μπήτρου Μια παράξενη λέξη μπήκε τελευταία στο λεξιλόγιο όσων ασχολούνται με το περιβάλλον. Η προέλευση της προέρχεται από το μηχάνημα «βυθοκόρος» το οποίο ανασύρει από...