ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Σαρωνικός επιστρέφει στη Μεγάλη Οθόνη

Μεγάλες ξένες και ελληνικές κινηματογραφικές παραγωγές αναβιώνουν το κλίμα της χρυσής εποχής των δεκαετιών του ’50 και του ’60 στα νησιά της Αττικής

 

Mετά από έναν ολόκληρο σχεδόν χρόνο, αν όχι ολικής απραξίας, πάντως γενικής δυσκινησίας σε όλους τους τομείς της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής (και όχι μόνο), οι μηχανές επιτέλους παίρνουν και πάλι μπροστά.
To Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Ενημέρωσης (ΕΚΟΜΕ), που υπάγεται στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, είχε ήδη κάνει σπουδαία δουλειά σε ό,τι αφορά την προσέλκυση ξένων παραγωγών στη χώρα μας. Χάρη κυρίως στο πρόγραμμα επιστροφής σε μετρητά (cash rebate), περισσότερες από 110 παραγωγές (ταινίες, σειρές, ντοκιμαντέρ), εκ των οποίων 50 διεθνείς, έχουν γυριστεί σε ελληνικό έδαφος μέσα στα περίπου τρία χρόνια λειτουργίας του.


Περιμένοντας τον Ντάνιελ Κρεγκ
Και έπονται πολλές ακόμη. Μία από αυτές είναι το «Knives οut 2», μέρος των γυρισμάτων του οποίου θα πραγματοποιηθεί στο Πόρτο Χέλι της Αργολίδας και στις Σπέτσες, φέρνοντας στην Ελλάδα, εκτός άλλων, τον Ντάνιελ Κρεγκ.
Την ώρα λοιπόν που ο Βρετανός σταρ αφήνει πίσω του τον Τζέιμς Μποντ, με το «No time to die», πέμπτη και τελευταία ταινία του στον ρόλο του Βρετανού μυστικού πράκτορα, συνεχίζει την πορεία του ως Μπενουά Μπλαν. Είναι ο ιδιωτικός ντετέκτιβ που γνωρίσαμε για πρώτη φορά στην ταινία «Στα μαχαίρια» (Knives οut, 2019) και ο οποίος θα ξαναπεράσει από το σινεμά με μια τρίτη ταινία στο μέλλον.
Προς το παρόν, ο Μπλαν και οι υπόλοιποι ήρωες του «ν.2» θα απολαύσουν τις απαράμιλλες ομορφιές περιοχών του Αργοσαρωνικού, ενός σημείου στον χάρτη της Ελλάδας που έχει από παλιά προσελκύσει τον κόσμο του κινηματογράφου. Πρώτον επειδή είναι μαγικό και δεύτερον επειδή είναι βολικό, καθότι βρίσκεται σχετικά κοντά στην πρωτεύουσα της χώρας.



Σπέτσες: Τότε και τώρα
Οι Σπέτσες είναι ένα νησί του Αργοσαρωνικού που τον τελευταίο καιρό βρίσκεται στην επικαιρότητα, καθώς εκεί έγιναν τα γυρίσματα της ταινίας «Η χαμένη κόρη» (The lost daughter), με πρωταγωνίστριες την Ντακότα Τζόνσον και την Ολίβια Κόλμαν. Η σκηνοθέτρια και ηθοποιός Μάγκι Τζίλενχααλ, εν μέσω Covid 19, χρησιμοποίησε σημαία του νησιού για τη μεταφορά του μυθιστορήματος της Έλενα Φεράντε, όπου όμως το φόντο είναι ιταλικό, καθώς η πλοκή λαμβάνει χώρα σε ένα χωριό της νοτίου Ιταλίας!
Στο παρελθόν το νησί της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας είχε φιλοξενήσει διάσημες ελληνικές ταινίες, όπως η πολιτική κωμωδία του Ντίνου Δημόπουλου «Τζένη, Τζένη» (1965),
αλλά και πολύ πιο πρόσφατα την κωμωδία του Βασίλη Μυριανθόπουλου «Σούλα, έλα ξανά» με τη Ζέτα Μακρυπούλια.


Ανέκαθεν τα νησιά του Αργοσαρωνικού αποτελούσαν πόλο έλξης γυρισμάτων στη χώρα μας – ελληνικών και ξένων. Το 1958 η ρομαντική κομεντί του Ανδρέα Λαμπρινού «Διακοπές στην Αίγινα», με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Λάμπρο Κωνσταντάρα και τον Ανδρέα Μπάρκουλη, γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στο νησί του τίτλου και έναν χρόνο αργότερα ο ίδιος σκηνοθέτης γύρισε στα τέσσερα νησιά του Σαρωνικού (Αίγινα, Πόρο, Ύδρα, Σπέτσες) το «Ταξίδι με τον έρωτα», με την Τζένη Καρέζη, τον Κώστα Κακκαβά και τον
Κωνσταντάρα επίσης.


Φώτα – κάμερες στην Αίγινα
Καθότι μια ανάσα από την Αθήνα, η Αίγινα έχει φιλοξενήσει γυρίσματα διεθνών συμπαραγωγών, όπως το «Ο Θεός αγαπά το χαβιάρι» (2012) του Γιάννη Σμαραγδή, όπου αξιοποιήθηκε με σεβασμό ο Ναός της Αφαίας, ή νοσταλγικών αβάν γκαρντ ταινιών, όπως οι «Απόντες» (1996) του Νίκου Γραμματικού, βάση της οποίας όμως ήταν η Σαλαμίνα, από όπου και κατάγεται ο σκηνοθέτης. Το 2014 ο ίδιος σκηνοθέτης τοποθέτησε τη δραματουργία του ντοκιμαντέρ μυθοπλασίας «Μήδεια, κρείσσων των εμών βουλευμάτων» στον τόπο καταγωγής του. Σημειωτέον η Σαλαμίνα υπήρξε το νησί όπου η Μαρία Πλυτά σκηνοθέτησε το μελόδραμα «Τ’ αρραβωνιάσματα», παραγωγής 1950.
Ιδιαίτερη μνεία όμως θα πρέπει να γίνει στην περίπτωση του «Ανθρώπου του Θεού» της Γιελένα Πόποβιτς, που είχε επίσης γυρίσματα στην Αίγινα. Αν και η ταινία δεν έχει προβληθεί ακόμη στις αίθουσες (κάτι που θα γίνει τον Αύγουστο), όλα δείχνουν ότι είναι «ταινία κοινού». Προσφάτως απέσπασε ένα δεύτερο βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λος Άντζελες, μετά από εκείνο στο 43ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας.
Με αφετηρία την Αλεξάνδρεια, η ταινία εξετάζει τον βίο του Αγίου Νεκταρίου. Ως μητροπολίτης Πενταπόλεως, προκάλεσε τη ζηλοφθονία ορισμένων κληρικών, δυσφημίστηκε και εκδιώχθηκε από την Αίγυπτο. Στην Αθήνα έγινε γνωστός για την παιδαγωγική του τακτική, ενώ στην Αίγινα ξανάχτισε ένα ερειπωμένο μοναστήρι με τα ίδια του τα χέρια – γεγονός που μεγάλωσε τη φήμη του, παρότι αργότερα (και ενώ η μονή δεν είχε αναγνωριστεί) κατηγορήθηκε αδίκως για ανηθικότητα. Τον Άγιο Νεκτάριο υποδύεται ο Άρης Σερβετάλης, στην κορυφή ενός πολυπρόσωπου καστ: Χρήστος Λούλης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Νικήτας Τσακίρογλου, Γιάννης Στάνκογλου, Τάνια Τρύπη, Μαρθίλια Σβάρνα, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Γιάννης Αναστασάκης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης κ.ά. Στην ταινία εμφανίζονται επίσης ξένοι ηθοποιοί: ο Ρώσος Αλεξάντερ Πετρόφ και ο Αμερικανός Μίκι Ρουρκ.
Μία από τις τελευταίες ταινίες που «όργωσαν» δημιουργικά την Ελλάδα, κάνοντας στάσεις και στον Αργοσαρωνικό, είναι το «Ταξίδι στην Ελλάδα» (The trip toy Greece, 2019) του Μάικλ Γουίντερμπότομ, που εντάσσεται στην κινηματογραφική σειρά «The Trip», η οποία έχει πάντα πρωταγωνιστές τους Ρομπ Μπράιντον και Στιβ Κούγκαν. Στην τέταρτη ταινία του franchise οι δύο ηθοποιοί συνέχισαν τα διάσημα οδοιπορικά τους με αφετηρία την αρχαία Τροία. Κατευθύνθηκαν προς την Ελλάδα, βαδίζοντας στα βήματα του Οδυσσέα. Εξερεύνησαν με δέος τον ελληνικό πολιτισμό και την Ιστορία της Ελλάδας σε εκπληκτικές τοποθεσίες, όπως Δελφοί, Αθήνα, Σπήλαιο Διρού, Πύλος, Στάγειρα, Χαλκιδική και, βέβαια, Αργολίδα. Πάτησαν στην Επίδαυρο και ήπιαν ουζάκι στην Ύδρα, δοκιμάζοντας συγχρόνως μερικά από τα καλύτερα πιάτα της ελληνικής κουζίνας, υπό τους ήχους της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής. Αισθάνθηκαν ελεύθεροι να σχολιάσουν ό,τι όμορφο ή ό,τι ιδιαίτερο έβλεπαν – και είδαν πολλά.

 

Στην Ύδρα και στον Πόρο
Κινηματογραφικά μιλώντας, η Ύδρα είναι ίσως το πιο δημοφιλές νησί του Αργοσαρωνικού, καθώς έχει φιλοξενήσει διάσημες ταινίες του Χόλιγουντ, με γνωστότερη το «Παιδί και το δελφίνι» (Boy on a dolphin, 1957) του Ζαν Νεγκουλέσκο, όπου κυρίαρχη μορφή ήταν αυτή της Σοφία Λόρεν (και αυτή η ταινία είχε γυρίσματα σε διάφορα άλλα νησιά, καθότι το ταξίδι αρχίζει από τον Πόρο). Στην Ύδρα γυρίστηκαν επίσης η «Φαίδρα» (1960) του Ζιλ Ντασέν, με τη Μελίνα Μερκούρη, τον Άντονι Πέρκινς και τον Ραφ Βαλόνε, το σπουδαίο «Κορίτσι με τα μαύρα» (1956) του Μιχάλη Κακογιάννη, με την Έλλη Λαμπέτη και τον Δημήτρη Χορν (που επίσης αρχίζει από τον Πόρο), και αρκετές ακόμα ελληνικές ταινίες της Χρυσής Εποχής του εγχώριου κινηματογράφου («Γοργόνες και μάγκες»), αλλά και της μεταγενέστερης, με πιο χαρακτηριστικό το παράδειγμα του «Έρωτα του Οδυσσέα» του Βασίλη Βαφέα, με τον Κώστα Βουτσά. Σχετικά πρόσφατα γυρίσματα έγιναν στην Ύδρα και για το ντοκιμαντέρ «Marianne & Leonard: Λόγια Αγάπης» (2019), που αφορά τον Λέοναρντ Κόεν, ο οποίος είχε μια σχέση πάθους με το νησί.
Όσο για τον Πόρο, έχει κι αυτός μεγάλη ιστορία, αρκεί να θυμηθεί κανείς την τεράστια επιτυχία των Αλίκης Βουγιουκλάκη, Δημήτρη Παπαμιχαήλ και Λάμπρου Κωνσταντάρα, «Η Αλίκη στο ναυτικό» (1961). Η ταινία του Αλέκου Σακελλάριου είχε κάνει γυρίσματα και στη Βίλλα Διαμαντόπουλου και είναι η πρώτη έγχρωμη ταινία της ΦΙΝΟΣ ΦΙΛΜ. Υπήρξε μια ολόλαμπρη διαφήμιση του νησιού, ιδίως μετά την ανεπίσημη προβολή της στο φεστιβάλ των Καννών.
Η πιο χαρακτηριστική ωστόσο «ταινία Πόρου» παραμένει το «Τύφλα να ’χει ο Μάρλον Μπράντο» (1963) του Ορέστη Λάσκου, με τον Θανάση Βέγγο. Το 1958 ο ίδιος σκηνοθέτης με την ταινία «Μακριά απ’ τον κόσμο», και με φόντο τις ομορφιές του Πόρου, είχε μεταφέρει το μυθιστόρημα της Κικής Δεκουλάκου «Στο μοναστήρι», με τους Ανδρέα Μπάρκουλη και Χριστίνα Σύλβα, ενώ την ίδια χρονιά, το 1958, ο Γιώργος
Τζαβέλλας έκανε γυρίσματα στον Πόρο για το «Μια ζωή την έχουμε» με τους Δημήτρη Χορν και Υβόν Σανσόν.

Πάντως, και τα γυρίσματα της ταινίας «Ιωάννης Καποδίστριας», της νέας ταινίας του Γιάννη Σμαραγδή, όπως μας είπε ο ίδιος, περιλαμβάνει και χώρους τριών νησιών του Αργοσαρωνικού: της Αίγινας, της Ύδρας και του Πόρου…

 

 

Cash rebate!
Η λίστα των ταινιών που έχουν γυριστεί σε περιοχές του Αργοσαρωνικού είναι πολύ μεγάλη και αναμένεται να γίνει ακόμη μεγαλύτερη, καθώς, χάρη στο ΕΚΟΜΕ και στην αναθεώρηση της νομοθεσίας που έγινε το περασμένο καλοκαίρι με την αύξηση στο 40% του ποσοστού επιστροφής χρημάτων (cash rebate) στις επιλέξιμες δαπάνες στην Ελλάδα, αναβαθμίστηκε θεαματικά το πρόγραμμα εντός του 2021, καθιστώντας το από τα ανταγωνιστικότερα παγκοσμίως.
Μέχρι τις 16 Απριλίου, το πρόγραμμα Cash Rebate έχει υποδεχθεί 166 αιτήσεις χρηματοδότησης για την παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών μυθοπλασίας, τηλεοπτικών σειρών, ντοκιμαντέρ, animation και ψηφιακών παιχνιδιών. Έγκριση έχουν ήδη λάβει 125 έργα, με το σύνολο της επένδυσης στη χώρα μας από την παραγωγή τους να διαμορφώνεται στα 127 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα η δημόσια δαπάνη (επιστροφή μέσω του cash rebate) αναμένεται να αγγίξει τα 46 εκατ. ευρώ, εφόσον τηρηθούν από τους δικαιούχους όλα όσα προβλέπει ο Νόμος. Όλη αυτή η δραστηριότητα, που θα «τρέξει»με μεγαλύτερη ταχύτητα με την επιχειρούμενη κατάργηση των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων, εκτός του ότι στοχεύει στην προσέλκυση διεθνών παραγωγών πολύ υψηλού προϋπολογισμού, προσφέρει θέσεις εργασίας! Περισσότεροι από 31.000
εργαζόμενοι –σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΚΟΜΕ– έχουν απασχοληθεί στις παραγωγές όλων αυτών των έργων, με τα γυρίσματα να διατρέχουν περισσότερες από 150 τοποθεσίες ανά την Ελλάδα!

Διαβάστε επίσης

A.Σ. Τροιζηνιακός: 90 χρόνια προσφοράς στον αθλητισμό  και στη νεολαία της ΤροιζηνίαςΤΡΟΙΖΗΝΑ

To καμάρι του Γαλατά Τροιζηνίας, ο Τροιζηνιακός, που από την ίδρυσή του, πριν από 90 χρόνια, υπηρετεί με συνέπεια τον αθλητισμό και τη νεολαία της τοπικής κοινωνίας.   Του Μπ. Κανα...

Ο Ποριώτικος ΧασάπικοςΕπιλεγμένα Άρθρα

Χασάπικος. Ίσως ο πιο αγαπημένος και εντυπωσιακός ελληνικός χορός, χορεύεται διαφορετικά στον Πόρο, με μοναδικές φιγούρες και τοπική χορογραφία.   Ο «Ζορμπάς» του Κακογιάννη έκανε ...

Ν. Πορτοκάλογλου: «Στην Ύδρα, πρώτη μου επίσκεψη  σαν τραγουδοποιός, ονειρευόμουν  ότι θα συναντούσα τον Λέοναρντ Κοέν»Επιλεγμένα Άρθρα

Νίκος Πορτοκάλογλου – από το «Μουσικό Κουτί» της οθόνης στον δρόμο, περιοδεία με Jukebox, φίλους και αγαπημένα τραγούδια.   Μια κιθάρα αγκαλιά, ένα μουσικό κουτί, ένα συνεσταλμένο ...

Η Αθήνα πρέπει να προβάλλεται στις διεθνείς αγορές ως «νησιωτική πρωτεύουσα»Επιλεγμένα Άρθρα

Στη δυναμική αλληλεπίδραση Αττικής και Νησιών του Αργοσαρωνικού δίνει έμφαση ο κ. Ευγένιος  Βασιλικός, ηγετικό στέλεχος των Ξενοδόχων της Αθήνας, μιλώντας για τις προοπτικές ανάπτυ...

Ο δρόμος του μπαρουτιού της  Εξέγερσης άφησε ποριώτικα ίχνη...Επιλεγμένα Άρθρα

Αναδημοσιεύουμε από την έντυπη έκδοση του Saronic Magazine, το αφιέρωμα για την συνεισφορά του Πόρου στην Επανάσταση του 1821, με την μεταφορά του μπαρουτιού στην Μάνη.    Το θρίλε...