ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΙΕΛΚΑ: Οριακή αύξηση 0,23% στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο 2025

 

Οριακή αύξηση (0,23%) στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ καταγράφεται τον Απρίλιο 2025 σε σχέση με τον Απρίλιο 2024 ενώ συνολικά το κυλιόμενο 12μηνο (Μάιος 2024-Απρίλιος 2025) καταγράφει μείωση -0,34%.

Όπως τονίζεται σε έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), μείωση 0,79% καταγράφεται τον Απρίλιο 2025 σε σχέση με τον Μάρτιο 2025. Σημειώνεται συμπληρωματικά ότι οι τιμές του Απριλίου 2025 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα Μάρτιο 2025 καταγράφονται μειωμένες κατά -0,79%.

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών στο 12μηνο καταγράφονται στις κατηγορίες απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-9,43%), τροφές και είδη για κατοικίδια (-5,98%), τρόφιμα παντοπωλείου (-4,9%), ζύμες νωπές & κατεψυγμένες (-4,05%), χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής (-3,3%).

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Μεγαλύτερες αυξήσεις στο 12μηνο καταγράφονται στις κατηγορίες μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+14,45%), φρέσκα κρέατα (+10,08%), φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+2,79%), φρέσκα φρούτα και λαχανικά (+1,80%), νερά, αναψυκτικά, χυμοί (+1,55%). Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων. Σε σχέση με τις αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα πρόκειται για εξέλιξη η οποία οφείλεται πρώτον στη μείωση στο ζωικό κεφάλαιο το 2024, λόγω των ασθενειών των ζώων στις περισσότερες περιοχές της επαρχίας και δεύτερον στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη και ειδικά στο μοσχάρι (σημειώνεται ότι η πλειοψηφία του μοσχαριού και χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγωγής). Οι αυξήσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν να κάνουμε τις καιρικές συνθήκες με τις χαμηλότερες θερμοκρασίες του 2025 σε σχέση με το 2024. Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού, στις τροφές για κατοικίδια και στα τρόφιμα παντοπωλείου λόγω και της αποκλιμάκωσης της τιμής στο ελαιόλαδο. Σημειώνεται ότι από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 11 κατέγραψαν μείωση, οι 12 αύξηση.

Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση της ευρύτερης συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ:

-Αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δεκαοχτάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής τεχνολογικής ετοιμότητας τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

– Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν αύξηση από τα μέσα του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι εντονότερη.

– Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες.

– Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

– Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

– Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διαβάστε επίσης

Η Κίνα κέρδισε τον πόλεμο των δασμών, αλλά τα «αγκάθια» με τις ΗΠΑ παραμένουνΟικονομία

Μιχάλης Ψύλος • psilosm@naftemporiki.gr   Τα μεγάλα λιμάνια και στις δύο ακτές του Ειρηνικού λειτουργούν και πάλι κανονικά , με τα γιγαντιαία πλοία να μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια...

ΑΦΜ: Το υπ. Οικονομικών «ξαναγράφει» το πλαίσιο για την απενεργοποίησή του – Δεν τίθεται θέμα απόσυρσης του μέτρουΟικονομία

  Τους όρους απενεργοποίησης του ΑΦΜ σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής και άλλων σοβαρών φορολογικών παραβάσεων «ξαναγράφει» η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, μετά την απόφαση του Συ...

Εμπρόθεσμη πληρωμή φόρων: Νέα κίνητρα και το πλαίσιο που εξετάζεται για τους συνεπείς φορολογούμενουςΟικονομία

Το πλαίσιο επιβράβευσης των συνεπών οφειλετών, που πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή στο επόμενο διάστημα, επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο, στην κατεύθυνση ενίσχυσης της κουλτού...

Φουντώνει η «φωτιά» σε κατοικίες – ενοίκια: Όλο και οξύτερη η στεγαστική κρίσηΟικονομία

Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής  Τέτη Ηγουμενίδη • tigoumenidi@naftemporiki.gr Με υψηλό ρυθμό συνεχίζει να αυξάνεται το κόστος της στέγασης ως αποτέλεσμα της αυξημένης ζήτη...

Οι «ράμπο» της ΑΑΔΕ πάνε παραλία: Απόβαση εφοριακών σε 24 τουριστικές περιοχέςΟικονομία

Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής  Γιώργος Κούρος • gkouros@naftemporiki.gr Τις βαλίτσες τους για τις καλοκαιρινές τους εξορμήσεις σε νησιωτικούς και ιδιαίτερα δημοφιλείς του...

Έφθασε η ώρα για τον ΦΠΑ με τον μήνα, ποιους επαγγελματίες καλεί η εφορίαΟικονομία

Η ΑΑΔΕ καλεί στα τέλη του μήνα τους νέους επαγγελματίες να υποβάλλουν και να πληρώσουν την πρώτη τους μηνιαία δήλωση ΦΠΑ Προκόπης Χατζηνικολάου /powergame.gr Με στόχο τη φορολογική...

Επιστροφή επαγγελματιών στην Ελλάδα: «Λίφτινγκ» στο φορολογικό καθεστώς, λιγότερη γραφειοκρατία, ενίσχυση κινήτρωνΟικονομία

  Την επιτάχυνση των διαδικασιών ένταξης στο καθεστώς των φορολογικών κινήτρων , των φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, αλλά και ενίσχυση των ...

Κοινωνικός Τουρισμός: Άνοιξε η πλατφόρμα – Τα βήματα για την υποβολή αίτησης και οι δικαιούχοιΟικονομία

  Άνοιξε η πλατφόρμα αιτήσεων για το «Πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού 2025-2026»  της  Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) . Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει την 1η Ιουνίου 2025 και θα α...

Ψηφιακό πελατολόγιο: Επιστολές διαμαρτυρίας σε υπ. Οικονομικών και ΑΑΔΕ – Απίθανη η απόσυρση του μέτρου με φοροδιαφυγή 65% στον κλάδο των αυτοκινήτωνΟικονομία

  Έντονες αντιδράσεις προκαλεί στην αγορά το ψηφιακό πελατολόγιο που άρχισε να εφαρμόζει πιλοτικά η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) από τον κλάδο των αυτοκινήτων. Πριν καν κ...

Τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα: Τι αλλάζει στις ημερομηνίες και την ακινησία – Αναλυτικά ο «δεκάλογος» της ΑΑΔΕΟικονομία

  Η σταθερή ημερομηνία κατά την οποία θα ενεργοποιείται κάθε χρόνο το μέτρο και η αυτόματη διαδικασία στην περίπτωση της εκ νέου ακινησίας του οχήματος, είναι δύο από τις βασικές α...