Οι 5 κακοί οιωνοί για την παγκόσμια οικονομία
Οι μειώσεις επιτοκίων από τις μεγάλες κεντρικές τράπεζες και οι γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή κυριαρχούν στην επικαιρότητα και τις αναλύσεις για την οικονομία και τις αγορές. Αλλά υπάρχουν παράγοντες που θα επηρεάσουν σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό το παγκόσμιο εμπόριο κατά συνέπεια τις οικονομικές προοπτικές.
Σε ανάλυσή της η Capital Economics προσδιορίζει τους 5 σημαντικότερους. Και αν τους εξετάσει κανείς προσεχτικά θα δει ότι με βάση αυτούς το μέλλον δεν διαγράφεται ιδιαίτερα αισιόδοξο.
1. Υπερπροσφορά από την Κίνα
Η αυξημένη βιομηχανική παραγωγή της Κίνας, σε συνδυασμό με την αδύναμη ζήτηση στο εσωτερικό, δημιουργεί ένα πλεόνασμα προσφοράς που πρέπει να κατευθυνθεί στις αγορές του εξωτερικού. Το τσουνάμι των κινεζικών εξαγωγών από τη μία αμβλύνει τις παγκόσμιες πληθωριστικές πιέσεις, από την άλλη δημιουργεί ισχυρότατες πιέσεις για τις εταιρείες άλλων χωρών. Με τα κινεζικά προϊόντα να φθάνουν πρωτίστως σε ευρωπαϊκές αγορές, οι βιομηχανίες της γηραιάς ηπείρου πληρώνουν το μεγαλύτερο τίμημα.
2 . Η εμπορική πολιτική των ΗΠΑ
Ανεξάρτητα από το ποιος θα κερδίσει τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές, ΗΠΑ και Κίνα θα παραμείνουν σε τροχιά απόκλισης και σύγκρουσης. Το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ έναντι της Κίνας έχει διευρυνθεί ακόμη περισσότερο από το 2016, όταν εξελέγη ο Ντόναλντ Τραμπ. Αυτό σημαίνει ότι οι δασμοί και άλλα μέτρα για τον περιορισμό των κινεζικών εισαγωγών πρέπει να θεωρούνται κάτι παραπάνω από σίγουρα.
3.Οι απεργίες στην Ανατολική Ακτή
Η πιο άμεση απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο είναι η πιθανή απεργία των λιμενεργατών κατά μήκος των Ανατολικών ακτών των ΗΠΑ και του Κόλπου. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ εργοδοτών και συνδικάτων για τους μισθούς και την αυτοματοποίηση διακόπηκαν τον Ιούνιο και απειλήθηκαν απεργίες σε όλη την ακτογραμμή εάν δεν υπάρξει συμφωνία μέχρι την 1η Οκτωβρίου. Πάνω από το 4% της αξίας των παγκόσμιων εξαγωγών αγαθών αποστέλλονται σε λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και των ακτών του Κόλπου και πάνω από το 3% των παγκόσμιων εισαγωγών αποστέλλονται από αυτά με τις εισαγωγές της Λατινικής Αμερικής ιδιαίτερα εκτεθειμένες.
Οι απεργίες σε όλη την ακτογραμμή θα ήταν τόσο επιζήμιες που ενδεχομένως να ανάγκαζαν τον πρόεδρο να παρέμβει – αν και προεκλογικά κάτι τέτοιο θα είχε κόστος.
4. Το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών
Τα ναύλα έχουν μειωθεί τις τελευταίες εβδομάδες, αλλά εξακολουθούν να είναι αυξημένα σχεδόν κατά 60% από τις αρχές του έτους, γεγονός που τα αφήνει σε διπλάσια επίπεδα σε σχέση με την προ πανδημίας εποχή.
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο. Μόνο μία συμφωνία εκεχειρίας στη Γάζα θα μπορούσε να αλλάξει ουσιαστικά τα δεδομένα.
5. Επιβράδυνση της μεταποίησης
Ενώ η μείωση των επιτοκίων και η υποτίμηση του δολαρίου ευνοούν το παγκόσμιο εμπόριο, οι βραχυπρόθσμες προοπτικές παραμένουν δυσοίωνες. Σε πραγματικούς όρους οι εξαγωγές αγαθών δεν αυξήθηκαν ούτε το 2022 ούτε το 2023. Φέτος η αύξηση στις κινεζικές εξαγωγές αντισταθμίζεται από τη στασιμότητα των εξαγωγών των ΗΠΑ και τη συρρίκνωση των εξαγωγών άλλων μεγάλων οικονομιών. Το πιο ανησυχητικό είναι πως η μεταποίηση στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήη είναι σε επιβράδυνση, κάτι που σημαίνει ότι θα δούμε τις παραγγελίες να υποχωρούν περαιτέρω.