Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού καταστήματος που έχετε κάνει την παραγγελία, σας ενημερώνει πως το δέμα έφτασε. Ανοίγετε τη μπαλκονόπορτα και το drone της ταχυδρομικής υπηρεσίας προσγειώνεται, παραδίδοντας το δέμα σας. Μοιάζει με σενάριο από το πολύ μακρινό μέλλον. Είναι όμως;

Η αλήθεια είναι πως οι ταχυδρομικές υπηρεσίες μεταφοράς και αποστολής δεμάτων με drones, είναι πολύ πιο κοντά απ’ όσο νομίζουμε. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο λόγος για τον οποίο, αυτό το διάστημα, υπάρχει ένας “οργασμός” διεργασιών, επαφών και προετοιμασιών, με δεδομένη την απελευθέρωση πτήσεων Συστημάτων Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών στην Ελλάδα.

Οι ουρανοί είναι… ανοιχτοί: Με διάταξη του νόμου 4961/2022 που ψηφίστηκε τον περασμένο μήνα στη Βουλή, επετράπη η παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών με χρήση drones. Αρμόδιοι φορείς που θα χορηγήσουν στις ενδιαφερόμενες εταιρείες τις σχετικές άδειες (λειτουργίας των drones και πτήσεων), ορίστηκαν οι Ελληνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) και η νεοσύστατη Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ).

Η υπόθεση βρίσκεται στην τελική ευθεία, με δεδομένο ότι απαιτείται η κατάθεση αίτησης αδείας από τις εταιρείες στην ΕΕΤΤ και οι εκδόσεις δύο Υπουργικών Αποφάσεων. Μία για τις τεχνικές απαιτήσεις των drones, η οποία αναμένεται από το Υπουργείο Μεταφορών (με σχετική συνεργασία της ΑΠΑ) και μία ΚΥΑ των Υπουργείων Μεταφορών και Άμυνας που θα ρυθμίζει τον Εθνικό Κανονισμό Καθορισμού Ζωνών Συχνοτήτων, που αφορά στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας.

Οι ενδιαφερόμενοι

Το, με ταχείες διαδικασίες, άνοιγμα των ταχυδρομικών υπηρεσιών με drones σε όλη την Ελλάδα, άνοιξε την όρεξη των μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο, εν μέσω θέρους, πραγματοποιούνται διαρκώς συναντήσεις και συζητήσεις μεταξύ κορυφαίων στελεχών εταιρειών. Επί τάπητος τίθενται συνεργασίες μεταξύ ταχυδρομικών υπηρεσιών, η ανάθεση έργου από ταχυδρομικές/εμπορικές εταιρείες σε επιχειρήσεις με τεχνογνωσία και “έτοιμο” στόλο drones, οι εξαγορές ιπτάμενων μέσων. Στο “παιχνίδι” έχουν μπει και αεροπορικές εταιρείες, ο οποίες παρέχουν την τεχνογνωσία σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες έκδοσης αδειών πτήσεων αλλά και τις πτήσεις αυτές καθεαυτές. Αυτοί είναι οι κυριότεροι παίκτες που εμφανίζουν κινητικότητα το τελευταίο διάστημα:

 

ΕΛΤΑ Courier

 

ΕΛΤΑ Courier θα αρχίσει, εντός του τρέχοντος έτους, τις σε πιλοτικό επίπεδο αποστολές δεμάτων και αλληλογραφίας με drones, ενώ εξετάζει και τις αποστολές φαρμάκων, όχι μόνο για την ηπειρωτική χώρα, αλλά και σε νησί της Ελλάδας. Η εταιρεία έχει δεσμεύσει μέρος του πενταετούς επενδυτικού προγράμματος ψηφιακού μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, ύψους 80 εκατ. ευρώ, για τη χρήση drones.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση των ΕΛΤΑ ήρθε σε επαφές με εξειδικευμένους ομίλους από την Ελλάδα και το εξωτερικό και “προκρίνεται” η συνεργασία, τουλάχιστον σε πιλοτικό επίπεδο, η συνεργασία με μεγάλο όμιλο του εξωτερικού για όλο το εύρος των πιθανών εφαρμογών της χρήσης drones.

Όπως αποκάλυψε πρόσφατα μιλώντας στο Newmoney ο Εντεταλμένος Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Βασίλης Μπαλούρδος, η εταιρεία θα ξεκινήσει τις πιλοτικές αποστολές, σε συνεργασία με τον ξένο όμιλο, εντός των επόμενων μηνών. Ο ίδιος τόνισε ότι “οι χρήσεις των drones μπορούν να αφορούν τόσο τα αστικά κέντρα όσο και την περιφέρεια. Στις απομακρυσμένες περιοχές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μεταφορά φαρμάκων, ιατρικών δειγμάτων για άμεσες εξετάσεις (νοσοκομείο προς άλλο νοσοκομείο ή εξεταστικό κέντρο)”.

Ο “άσος στο μανίκι” των ΕΛΤΑ είναι το γεγονός ότι διαθέτουν πιστοποίηση μεταφοράς φαρμάκων, διαδικασία στην οποία η υπηρεσία θέλει να εμπλακεί με τη χρήση drones, ιδιαίτερα στη νησιωτική χώρα. Ο κ. Μπαλούρδος περιέγραψε και άλλες εφαρμογές, όπως προϊόντα αξίας για τα οποία απαιτείται η άμεση μεταφορά τους (π.χ. τράπεζα προς τράπεζα ή επιχείρηση προς ιδιώτη). Στις περιπτώσεις των αστικών κέντρων, οι εφαρμογές είναι οι ίδιες με προβλέψεις για πιο μικρά και ευέλικτα drones που μπορούν να μεταφέρουν αντικείμενα βάρους έως 2 κιλών, σε λιγότερο από 30 λεπτά και σε απόσταση 20 χιλιομέτρων, ώστε να καλύπτουν ολόκληρες πόλεις.

Matternet

Η, με έδρα τη Silicon Valley των ΗΠΑ, Matternet, του Ανδρέα Ραπτόπουλου, έχει μακρά εμπειρία. Η εταιρεία κατασκευάζει τα δικά της drones και παρέχει υπηρεσίες παράδοσης με drones σε νοσοκομεία στη Βόρεια Αμερική, τη Μέση Ανατολή, την Ασία και στην Ευρώπη, μεταφέροντας υψηλής και ζωτικής σημασίας ιατρικό υλικό σε πυκνοκατοικημένες περιοχές. Τα drones της μπορούν να κουβαλήσουν ως και δύο κιλά, εντός αστικών περιοχών σε ακτίνα ως 20 χιλιόμετρα.

Σε οκτώ πόλεις των ΗΠΑ, στην Ελβετία, τη Γερμανία, την Ιαπωνία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα drones της χρησιμοποιούνται με επιτυχία. Πέρυσι, τα drones της Matternet χρησιμοποιήθηκαν για τη μεταφορά εμβολίων της Pfizer/BionTech κατά του Covid-19. Η ώρα της επιστροφής του Ραπτόπουλου στα πάτρια εδάφη έφτασε και, στις αρχές του καλοκαιριού, με την ανακοίνωση της επένδυσης της 5G Ventures του Ταμείου Φαιστός στη Matternet, ιδρύθηκε θυγατρική στην Ελλάδα, με αντικείμενο το σύνολο των δραστηριοτήτων της στην Ευρώπη.

 

Η Matternet Europe, έχει έδρα το το Τεχνολογικό Πάρκο «Λεύκιππος» του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», και έχει εγκαινιάσει τη συνεργασία της με την επιστημονική ομάδα του Media Networks Lab. Είναι… ηλίου φαεινότερο το γεγονός ότι η Matternet στην Ελλάδα θα δραστηριοποιηθεί κατά κύριο λόγο στη μεταφορά φαρμακευτικού και ιατρικού υλικού, παρά το γεγονός ότι ήδη έχει μπει στο “ραντάρ” και εμπορικών επιχειρήσεων για τη μεταφορά δεμάτων…

Spirit World Group

Ο Όμιλος Spirit World Group του πλοιοκτήτη Μιχάλη Σπυριδάκου, ήταν από τους πρώτους που επένδυσαν στο R&D σχετικά με την ανάπτυξη και χρήση drones στην Ελλάδα. Ιδιαίτερα την δύο τελευταία, μέσω της θυγατρικής της, SAS Technology, παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη στον τομέα, παρουσιάζοντας στην αγορά προϊόντα για πολιτική και στρατιωτική χρήση καθώς και διάσωσης, με pay loads και μεταφορική, ονομαστική ικανότητα που ξεπερνάνε τα 55 κιλά και έχει καταφέρει να κερδίσει μια θέση στους leaders των συγκεκριμένων τύπων μη επανδρωμένων πλατφορμών. Φέτος, μάλιστα, ήταν η χρονιά που έκαναν ντεμπούτο και τα, δική της κατασκευής, drones της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Η εταιρεία τώρα στρέφεται στο last mile delivery, ετοιμάζοντας νέα μοντέλα για να “παίξει” πιο δυνατά στον χώρο των μεταφορών. Προς αυτό το σκοπό, άλλωστε, ωθεί και η στρατηγικής συνεργασία της SAS με την αμερικάνικη εταιρεία Flying Ship για την ανάπτυξη αυτόνομων ιπτάμενων οχημάτων με ικανότητα μεταφοράς φορτίων πλέον του 1,5 τόνου στην Ελλάδα.

Η εταιρεία σκοπεύει να παρουσιάσει ως το τέλος του έτους ένα νέο μεταφορικό όχημα (EV Cargo Pick Up) προσαρμοσμένο στις ανάγκες των ελληνικών πόλεων, με στόχο να πρωταγωνιστήσει στις μεταφορές προϊόντων και τροφίμων ιδίως στο κέντρο της Αθήνας. Η εταιρεία στοχεύει στην κατασκευή αυτόνομων οχημάτων μεταφοράς προϊόντων ή προσώπων με φορτία ως 200 κιλά, καθώς και στην κατασκευή σταθμών Vertiports (σταθμούς απογείωσης/προσγείωσης) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ο Όμιλος συνεργάζεται με άλλη ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται σε συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης για την ανάπτυξη εφαρμογής συστημάτων ελέγχου και οργάνωσης εναέριας κυκλοφορίας για μη επανδρωμένα οχήματα.

DHL Express

Η DHL Express, ως ένας εκ των κορυφαίων παροχέων υπηρεσιών άμεσης παράδοσης στον κόσμο, έχει ήδη εμπειρία από πλήρως αυτοματοποιημένες και έξυπνες λύσεις smart drone delivery που έχει εφαρμόσει σε αστικές περιοχές της Κίνας, των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Η DHL εμφανίζεται να εξετάζει τις δυνατότητες συνεργασίας με ελληνικές εταιρείες για την ανάπτυξη στόλου drones που θα επιταχύνουν τις παραδόσεις δεμάτων σε όλη την επικράτεια της χώρας.

WEBOXIT

Η πρώτη “πράσινη” εταιρεία courier στην Ελλάδα, η Weboxit, ετοιμάζεται να αιτηθεί τη σχετική άδεια από την ΕΕΤΤ ώστε να πραγματοποιεί παραδόσεις δεμάτων με drones. Ο ιδρυτής και πρόεδρος των εταιρειών Seagull και Weboxit, Διονύσης Στεριώτης, έχει προ καιρού, κάνει σαφές το ενδιαφέρον της εταιρείας για τον κλάδο των… ιπτάμενων παραδόσεων δεμάτων.

Ο ίδιος μάλιστα, έχει προαναγγείλει εύκολη πρόσβαση των καταναλωτών στο δίκτυο και σε σταθμούς παράδοσης και αποστολής δεμάτων, ιδανικούς για χρήση από ιδιώτες και επιχειρήσεις. «Στα e-shops και αύριο στο VR, καθώς το shopping experience επιτάσσει τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του καταναλωτή, ο κοινός παράγοντας είναι ένας: Οι προσδοκίες του καταναλωτή στη σύγχρονη εποχή μεταφράζονται με τη σημασία του χρόνου, πόσο γρήγορα παραλαμβάνουν τα προϊόντα που αγόρασαν», υπογράμμιζε στη διάρκεια πρόσφατου συνεδρίου ο κ. Στεριώτης, αποκαλύπτοντας ότι η εταιρεία θα δραστηριοποιηθεί σε παραδόσεις με drones.

Amazon

Ο ιδρυτής του κολοσσού του ηλεκτρονικού εμπορίου, Amazon, Τζεφ Μπέζος, ήταν ο πρώτος -από το 2013- που οραματίστηκε την παράδοση δεμάτων με drones. Πέρασαν αρκετά χρόνια από τότε, αλλά η Prime Air, η εξειδικευμένη εταιρεία της Amazon για παραδόσεις δεμάτων με μη επανδρωμένα οχήματα, αρχίζει φέτος τις παραδόσεις.

Στην Ελλάδα, καθώς φαίνεται, η υπηρεσία θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται εντελώς… διαφορετικά. Η Amazon έχει αναλάβει να μεταμορφώσει τη Νάξο σε “έξυπνο νησί”, με στελέχη της Amazon Web Services να έχουν ξεκινήσει τη συνεργασία με τις ελληνικές αρχές γι’ αυτό το σκοπό. Σε αυτό το πλαίσιο, στο νησί, έχει προγραμματιστεί η χρήση κατασκευασμένων στην Ελλάδα drones τελευταίας τεχνολογίας από την εταιρεία Altus. Τα drones θα μπορούν να μεταφέρουν φάρμακα και εργαστηριακά δείγματα και αφετέρου θα συνδράμουν στο έργο του λιμενικού, δεδομένου ότι θα διαθέτουν κάμερες και πομπούς και θα είναι ειδικά σχεδιασμένα για να ανταπεξέρχονται στα ακραία καιρικά φαινόμενα.

Merkur Air

Η περίπτωση της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας Merkur Air είναι ιδιάζουσα. Κι αυτό γιατί η εταιρεία δεν διαθέτει drones (διαθέτει στόλο ελικοπτέρων και αεροσκαφών, με τελευταίο της απόκτημα ένα LearJet 35 το οποίο θα χρησιμοποιείται για νοσοκομειακές μεταφορές), όμως είναι μια από τις πρωταγωνίστριες του κλάδου.

Η διοίκηση της Merkur έχει πραγματοποιήσει σειρά επαφών με ελληνικούς και ξένους ομίλους ενόψει της έναρξης εμπορικών μεταφορών των τελευταίων με drones, με σκοπό την αξιοποίηση της βαθιάς τεχνογνωσίας και μακράς εμπειρίας της στον τομέα των πτήσεων. Η Merkur παρέχει υπηρεσίες οι οποίες έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των πτήσεων, τη διεκπεραίωση των γραφειοκρατικών και άλλων διαδικασιών που χρειάζονται πριν από την πτήση, αλλά και την εκπαίδευση των χειριστών σε πραγματικές συνθήκες πτήσεων. Στελέχη της εταιρείας αναφέρουν ότι υπάρχει ενδιαφέρον για χρήση της εμπειρίας της Merkur από τις πραγματικές πτήσεις, σε αυτές του κόσμου του μέλλοντος.