Σάλος με τα όσα συμβαίνουν στην Σαγκάη με τον Covid -Πείνα και οργή των εγκλωβισμένων κατοίκων, αγωνία για την παγκόσμια οικονομία
Πάνω από 27.000 νέα κρούσματα κορωνοϊού καταγράφηκαν στη Σαγκάη σήμερα Πέμπτη – νέο αρνητικό ημερήσιο ρεκόρ στο οικονομικό, επιχειρηματικό και εμπορικό κέντρο της Κίνας, ένα 24ωρο αφότου ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ τόνισε ότι η χώρα πρέπει να επιμείνει στην προσπάθεια εκμηδένισης των κρουσμάτων.
Στη διάρκεια επίσκεψής του στη νήσο Χαϊνάν ο Σι άφησε να εννοηθεί ότι δεν θα υπάρξει αλλαγή στην προσέγγιση των δρακόντειων μέτρων για τον έλεγχο της πανδημίας με το πρωτοφανές lockdown και τον περιορισμό των ελευθεριών και των δικαιωμάτων.
Εγκλωβισμένοι φορείς του κορωνοϊού «ζουν σαν τα ζώα» στα κέντρα καραντίνας της Σαγκάης
Για πολλούς από τα 25 εκατ. των κατοίκων της οικονομικής πρωτεύουσας της Κίνας τα κέντρα καραντίνας είναι συνώνυμα του εφιάλτη. Με την άφιξή τους, τους μοιράζουν από μια μικρή πλαστική λεκάνη και μια οδοντόβουρτσα. Για ντουζιέρες, νιπτήρες, τρεχούμενο νερό ή πραγματικές τουαλέτες ούτε κουβέντα. «Ο χώρος βρωμάει ανθρώπινες ακαθαρσίες. Δεν τολμώ να πιω νερό για να μη χρειαστεί να πάω στην τουαλέτα. Ζούμε σαν τα ζώα», λέει η Λεόνα, μία από τους κατοίκους της Σαγκάης που βρέθηκε εγκλωβισμένη σε ένα από τα κέντρα καραντίνας της μεγαλούπολης.
Οι κινεζικές Αρχές δεν έχουν δώσει στη δημοσιότητα λεπτομέρειες για τις συνθήκες στα κέντρα αυτά, αλλά στο Διαδίκτυο κυκλοφορούν βροχή παραπόνων από εγκλωβισμένους, όπως και βίντεο στο WeChat, που δείχνουν τα νερά της βροχής να διαπερνούν τις οροφές και τις κλίνες των ασθενών καλυμμένες με μουσαμάδες.
«Χιλιάδες ασθενείς συνωστίζονται σε κοινούς χώρους χωρίς θέρμανση και εξαερισμό ή πρόσβαση σε φάρμακα. Αυτό το μέρος εγκυμονεί τεράστιο κίνδυνο να νοσήσουν ακόμη βαρύτερα καθώς χειροτερεύουν τάχιστα οι συνθήκες», δήλωσε η Γουέι, που εστάλη σε κέντρο καραντίνας της Σαγκάης, όπου τα παράθυρα είναι σφραγισμένα για να αποτραπεί διασπορά του ιού. «Μας μεταχειρίζονται σαν να είμαστε φυλακισμένοι», λέει.
Πείνα και απόγνωση
Η κατάσταση στη Σαγκάη είναι εκρηκτική. Εκκλήσεις βοήθειας των εγκλωβισμένων κατοίκων που καταγγέλλουν ότι πεινούν κι ότι δεν έχουν από που να περιμένουν βοήθεια κυκλοφορούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρά τις προσπάθειες του κρατικού μηχανισμού να τις φιμώσουν.
Ένας ηλικιωμένος τηλεφώνησε σε δημοτικό κέντρο γειτονιάς της Σαγκάης παραπονούμενος ότι δεν έχει πια τι να φάει και ρωτά τι να κάνει. Είναι σε απόγνωση, όπως κι ο υπάλληλος που σηκώνει τα χέρια ψηλά. Και δεν είναι ο μόνος. Χιλιάδες άλλοι βρίσκονται στην ίδια κατάσταση με τον ηλικιωμένο, ενώ βίντεο αποτυπώνουν τις μικρές διαδηλώσεις διαμαρτυρίας προτού τα σβήσει ο μηχανισμός λογοκρισίας.
Η πρόκληση για τις Αρχές να φροντίσουν για τη σίτιση των εκατομμυρίων κατοίκων της Σαγκάης, οι περισσότεροι από τους οποίους απαγορεύεται να ξεμυτίσουν από τα σπίτια και τα διαμερίσματά τους, είναι τεράστια. Ρεπορτάζ κάνουν λόγο για οδηγούς φορτηγών με φορτία τροφίιμων που αρνούνται να πάνε στη Σαγκλάη γιατί φοβούνται ότι δεν θα μπορέσουν να ξαναφύγουν από εκεί.
Αμφισβήτηση της κρατικής πολιτικής μηδενικής ανοχής έναντι του κορωνοϊού
Το τελευταίο ξέσπασμα στη Σαγκάη είναι το μεγαλύτερο από την έναρξη της πανδημίας στην Ουχάν προ διετίας. Και με την εξάπλωση της λίαν λοιμογόνου παραλλαγής Όμικρον ο πληθυσμός αρχίζει να διατυπώνει ολοένα και περισσότερες αμφιβολίες για την κρατική πολιτική μηδενικής ανοχής έναντι του κορωνοϊού. Μόνον που η κομματική ηγεσία δεν κάνει πίσω.
Συνολικά πάνω από 250.000 κρούσματα της Covid-19 έχουν καταγραφεί μέχρι τώρα στη Σαγκάη και καθημερινά προστίθενται δεκάδες χιλιάδες ακόμη.
Σύμφωνα με τον Γου Χουανιού, της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την καταπολέμηση της πανδημίας στη μεγαλούπολη, για την ραγδαία εξάπλωση του κορωνοϊού ευθύνεται η παραλλαγή BA.2 Όμικρον. Οι περισσότερες μολύνσεις καταγράφονται μέσα σε οικογένειες, και λόγω της περιόδου επώασης των 3-5 ημερών τα νέα κρούσματα εντοπίζονται όχι στα αρχικά, αλλά στα επόμενα διαγνωστικά τεστ.
Πέπλο σιωπής για τα θύματα και τις καταγγελλόμενες αυτοκτονίες
Επισήμως μέχρι στιγμής δεν έχουν καταγραφεί θάνατοι που να σχετίζονται με την Covid-19 στη Σαγκάη, αλλά εγείρουν έντονες αμφιβολίες οι πληροφορίες που κυκλοφορούν για μεγάλο αριθμό νεκρών σε γηροκομεία, αλλά και για περιπτώσεις ατόμων, στα οποία οι Αρχές αρνήθηκαν να παράσχουν ιατρική βοήθεια, επειδή δεν επιτρέπεται να ξεμυτίσουν από τα σπίτια τους.
Άλλες πληροφορίες, όπως μεταδίδουν διεθνή ΜΜΕ, κάνουν λόγο για κατοίκους που μέσα στην απόγνωσή τους έβαλαν τέλος στις ζωές τους, αλλά οι περιπτώσεις αυτές είναι δύσκολο να επαληθευτούν καθώς ακόμη και οι μετακινήσεις των δημοσιογράφων στη Σαγκάη είναι περιορισμένες.
Μεγάλο οικονομικό έμφραγμα
Εδώ και δύο εβδομάδες ολόκληρη η Σαγκάη βρίσκεται σε lockdown και κάποιες περιοχές της ακόμη περισσότερο και πόσο θα διαρκέσει ακόμη το απαγορευτικό εξόδου παραμένει άγνωστο. Και μπορεί να επιτρέπεται, σύμφωνα με τις οδηγίες των Αρχών, σε κατοίκους ορισμένων συνοικιών οι μετακινήσεις εκεί, εφόσον δεν υπάρχουν πια κρούσματα, αλλά οι περισσότεροι παραμένουν εγκλωβισμένοι στις οικίες τους.
Το lockdown προκαλεί όμως και μεγάλο οικονομικό «έμφραγμα» με διεθνείς ομίλους να αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα λόγω της διακοπής των εφοδιαστικών αλυσίδων, ενώ πολλές επιχειρήσεις έχουν διακόψει την παραγωγή τους. Σχεδόν όλα τα καταστήματα είναι κλειστά και ο στόχος της κινεζικής κυβέρνησης για ανάπτυξη φέτος της τάξης του 5,5% φαντάζει ολοένα και πιο μακρινός.
Οι λόγοι που το lockdown στη Σαγκάη επηρεάζουν την παγκόσμια οικονομία
Η Σαγκάη είναι το επίκεντρο της τρέχουσας έξαρσης της Covid-19 στην Κίνα, αλλά αναλυτές της Nomura εκτιμούν ότι έχουν επιβληθεί πλήρη ή μερικά lockdown σε 45 κινεζικές πόλεις, επηρεάζοντας το ένα τέταρτο του πληθυσμού και περίπου το 40% της οικονομίας της οικονομίας της χώρας. Ο πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ προειδοποίησε τη Δευτέρα για τρίτη φορά μέσα σε μια εβδομάδα για την απειλή που συνιστά η έξαρση της Covid-19 για την κινεζική οικονομία, αλλά διεθνή ΜΜΕ σημειώνουν και τις επιπτώσεις που θα μπορούσε να έχει και στο παγκόσμιο εμπόριο.
H Σαγκάη έχει το μεγαλύτερο ΑΕΠ από όλες τις κινεζικές πόλεις, το τρίτο μεγαλύτερο χρηματιστήριο παγκοσμίως βάσει της αξίας των εταιρειών που εμπορεύονται εκεί και τον πέμπτο μεγαλύτερο αριθμό δισεκατομμυριούχων στον κόσμο. Η Σαγκάη είναι επίσης ο πιο ελκυστικός προορισμός για διεθνείς επιχειρήσεις που προσβλέπουν σε παρουσία στην ηπειρωτική Κίνα. Μέχρι το τέλος του 2021, περισσότερες από 800 πολυεθνικές εταιρείες είχαν ιδρύσει περιφερειακά ή εθνικά κεντρικά γραφεία στη Σαγκάη, σύμφωνα με τις αρχές της πόλης.
Πάνω από 70.000 ξένες εταιρείες έχουν γραφεία στην πόλη, 24.000 εκ των οποίων είναι ιαπωνικές. Με συνολική κεφαλαιοποίηση 7,3 τρισ. δολαρίων, το χρηματιστήριο της Σαγκάης είναι τρίτο στην υφήλιο μετά από εκείνα στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο. Οι συναλλαγές συνεχίζονται παρά το lockdown, αλλά ορισμένες τράπεζες και εταιρείες επενδύσεων ζητούν από το προσωπικό να κοιμάται δίπλα στα γραφεία τους για να συνεχίσει να λειτουργεί η αγορά. Το σύνολο των εισηγμένων στη Σαγκάη εταιρειών επικεντρώνεται εν πολλοίς σε μεγάλες, κρατικές επιχειρήσεις που διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην κινεζική οικονομία.
Εμπόριο και logistics
Η Σαγκάη αντιπροσωπεύει το 3,8% του ΑΕΠ της Κίνας, αλλά έχει πολύ μεγαλύτερο μερίδιο — 10,4% — στο εμπόριο της Κίνας με τον υπόλοιπο κόσμο. Το λιμάνι της είναι το πιο πολυσύχναστο στον πλανήτη όσον αφορά στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Η Σαγκάη είναι επίσης σημαντικός κόμβος αερομεταφορών στην Ασία. Τα αεροδρόμια της πόλης, το Pudong και το Hongqiao, διακίνησαν 122 εκατομμύρια επιβάτες το 2019, καθιστώντας την πόλη τον τέταρτο πιο πολυσύχναστο κόμβο στον κόσμο μετά το Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη και το Τόκιο. Ωστόσο, το ξέσπασμα της πανδημίας επέτεινε τις καθυστερήσεις στα λιμάνια και έχει προκαλέσει τη ματαίωση πολλών επιβατικών πτήσεων, εκτινάσσοντας τους ναύλους των αεροπορικών μεταφορών στα ύψη και ασκώντας ακόμη μεγαλύτερη πίεση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Το λιμάνι της Σαγκάης παραμένει λειτουργικό, αλλά τα στοιχεία του κλάδου που δημοσιεύθηκαν στα τέλη Μαρτίου έδειξαν ότι ο αριθμός των πλοίων που περίμεναν να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν, είχε εκτοξευθεί σε υψηλό επίπεδο. Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν επίσης ότι πολλοί οδηγοί φορτηγών δυσκολεύονταν να φέρουν κοντέινερ μέσα και έξω από το λιμάνι εγκαίρως λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών.