Αεροπορικές καλούν κυβερνήσεις: «Συντονιστείτε επιτέλους» - Ρεπορτάζ του Κώστα Αργυρού
Η πανσπερμία μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας έχει δυσκολέψει ακόμα περισσότερο τα αεροπορικά ταξίδια, λειτουργεί αποτρεπτικά για τους πολίτες και επιδεινώνει ακόμα περισσότερο την προβληματική κατάσταση του κλάδου.
Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες προέτρεψαν την Τρίτη τις εθνικές πρωτεύουσες να συντονίσουν τα μέτρα, που έχουν πάρει για τον περιορισμό της εξάπλωσης του νέου κορανοϊού, λέγοντας ότι το σημερινό συνονθύλευμα διαφορετικών περιορισμών εμποδίζει την επιστροφή σε τακτικά ταξίδια σε όλη την ΕΕ. Ως εμπόδια αναφέρουν χαρακτηριστικά τους «χαοτικούς περιορισμούς στα σύνορα, καθώς και τη σύγχυση σχετικά με τις καραντίνες, τις διάφορες μορφές ελέγχου επιβατών και τις απαιτήσεις δοκιμών για τον εντοπισμό πιθανών κρουσμάτων». Ο διευθυντής της Airlines For Europe (A4E) Τόμας Ράινερτ σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης, ζήτησε από την ΕΕ να ξεπεράσει τα αποσπασματικά μέτρα, προέτρεψε για μια «κοινή προσέγγιση», υποστηρίζοντας τις εκκλήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έναν εννιαίο χρωματικό κώδικα για τη σήμανση των περιοχών, όπου υπάρχει υψηλός κίνδυνος μόλυνσης με τον ιό. Ζητά επίσης μια λογική περιορισμών ανά περιοχή αντί για «γενικούς εθνικούς περιορισμούς» που πολλές φορές πλήττουν άδικα κάποιες περιοχές. Οι επιβάτες θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε «γρήγορες και αξιόπιστες δοκιμές Covid-19» και οι καραντίνες θα πρέπει να αποτελούν «μέσο έσχατης ανάγκης», ανέφερε ο όμιλος αεροπορικών εταιρειών. Οι ταξιδιώτες «χαμηλού κινδύνου», συμπεριλαμβανομένων των πιλότων και του πληρώματος θαλάμου επιβατών, πρέπει να αποκλειστούν από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, πρόσθεσαν οι εταιρείες.
Η έκκληση των αεροπορικών εταιρειών προς τις κυβερνήσεις έρχεται μετά τον Αύγουστο, όπου στο αποκορύφωμα της η κίνηση των επιβατών έπιασε μόλις το 30% του αντίστοιχου επιπέδου πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της A4E. «Απαιτείται επειγόντως ένα ενοποιημένο ευρωπαϊκό πρόγραμμα δοκιμών, εάν θέλουμε να έχουμε την ευκαιρία να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των επιβατών', δήλωσε ο Ράινερτ. Ο μεγαλύτερος συντονισμός σε επίπεδο ΕΕ θα πρέπει να αναδειχτεί ως «πολιτική προτεραιότητα», πρόσθεσε ο επικεφαλής της Air France-KLM και ο πρόεδρος του Α4Ε Μπέντζαμιν Σμιθ. «Τα μη συντονισμένα εθνικά μέτρα τους τελευταίους έξι μήνες είχαν καταστροφικές επιπτώσεις στην ελεύθερη κυκλοφορία.»
Δυσοίωνες προβλέψεις για το χειμώνα
Πάντως οι προβλέψεις για τις αεροπορικές εταιρίες κάθε άλλο παρά ευχάριστες είναι. Πριν από δύο χρόνια γινόταν λόγος για ένα «χαωτικό καλοκαίρι», όταν δεν... προλάβαιναν να κόβουν εισιτήρια. Αεροσκάφη και αεροδρόμια ήταν τόσο κορεσμένα την υψηλή σεζόν του 2018, που τα αεροπορικά ταξίδια ξεκινούσαν σχεδόν πάντα με καθυστερήσεις. Από τότε φαίνεται σαν να έχουν περάσει αιώνες.
Η πανδημία Covid-19 σχεδόν «εξαφάνισε» την εναέρια κυκλοφορία στην Ευρώπη την άνοιξη του 2020. Και μετά από μια ανάκαμψη από τον Ιούνιο και μετά, που ενισχύθηκε από την ανάγκη για διακοπές, η ζήτηση μειώνεται ήδη ξανά. Ολο και περισσότερες χώρες εισάγουν ξανά ταξιδιωτικούς περιορισμούς ή υποχρεώσεις καραντίνας.
«Τώρα κάνουμε πάλι βήματα προς τα πίσω και αυτό είναι πραγματικά ανησυχητικό για ολόκληρη τη βιομηχανία", σχολιάζει ο Ιμον Μπρέναν, επικεφαλής της Eurocontrol, της Ενωσης των Ευρωπαίων Ελεγκτών Κυκλοφορίας. «Υπάρχει μεγάλη σύγχυση και πολύ λίγη εμπιστοσύνη μεταξύ των επιβατών». Επομένως, η ευρωπαϊκή αρχή ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας διόρθωσε δραστικά προς τα κάτω τις προβλέψεις της για την κίνηση στην Ευρώπη.
Μέχρι στιγμής, η Eurocontrol υπολόγιζε ότι ο αριθμός των πτήσεων στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο θα μειωθεί κατά 30% τον Οκτώβριο. Στο επικαιροποιημένο σενάριο μιλά για μείον 57 τοις εκατό. Και για τον Δεκέμβριο τώρα προβλέπει μείον 54 τοις εκατό, αντί για το προηγούμενο μείον 20%. Ανάλογα δυσοίωνες παραμένουν προς το παρόν οι προβλέψεις και για τους πρώτους μήνες του 2021. Με άλλα λόγια καμιά ανάκαμψη δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα για το άμεσα ορατό μέλλον.