Η Lufthansa εκτός του δείκτη DAX του Χρηματιστηρίου της Φρανκφούρτης - Ρεπορτάζ του Κώστα Αργυρού
Διαδικασία fast exit για τον «γερανό» της γερμανικής αεροπορίας μετά την κατακόρυφη πτώση της μετοχής, που δεν επηρεάζεται από το κρατικό πακέτο σωτηρίας.
Σημεία των καιρών. Η αεροπορική εταιρία Lufthansa τέθηκε χθες για πρώτη φορά στην ιστορία της εκτός του σημαντικού χρηματιστηριακού δείκτη της Φρανκφούρτης DAX, εξαιτίας της σημαντικής πτώσης της τιμής της μετοχής της. Ενεργοποιείται έτσι η αποκαλούμενη διαδικασία «fast exit», που προβλέπεται όταν μια εταιρία πέσει κάτω από την 45η θέση σε ότι αφορά την κεφαλαιοποίηση και τα αποθεματικά της.
Για την χρηματιστηριακή αξία υπολογίζονται μόνο αυτές οι μετοχές που δεν βρίσκονται στην κατοχή μεγάλων στρατηγικών επενδυτών, αλλά είναι ελεύθερα διαθέσιμες και επομένως εμπορεύσιμες. Με άλλα λόγια, η παρέμβαση της ομοσπονδιακής κυβέρνησης με την αγορά ενός μέρους των μετοχών της Lufthansa δεν επηρέασε αυτή την εξέλιξη.
Είναι ένα ακόμα χτύπημα για την εταιρία, που έχει πληγεί όπως και όλες οι αεροπορικές από την πανδημία. Πέραν του κύρους που εξασφαλίζει η παρουσία ανάμεσα στις 30 κορυφαίες εταιρίες του χρηματιστηρίου, που διαμορφώνουν το δείκτη DAX, αποτελεί και ένα σημαντικό κριτήριο για τις κινήσεις των μεγάλων ξένων επενδυτών.
Την θέση της καταλαμβάνει η εταιρία ακινήτων «Deutsche Wohnen» με έδρα το Βερολίνο, η οποία αυτή τη στιγμή διαθέτει 160.000 κατοικίες σε όλη τη Γερμανία και αποτελεί τη δεύτερη του κλάδου, πίσω από τη «Vonovia» με έδρα το Μπόχουμ, η οποία έχει συμπεριληφθεί στο σχετικό δείκτη εδώ και πέντε χρόνια. Είναι και αυτή μια παράπλευρη συνέπεια της εκτόξευσης των τιμών των ακινήτων στη Γερμανία, λόγω των χαμηλών επιτοκίων.
Η επόμενη επανεκτίμηση των πρώτων 30 εταιριών του γερμανικού χρηματιστηρίου είναι προγραμματισμένη για το Σεπτέμβριο, αλλά κανείς δεν αναμένει μια ταχεία επιστροφή της Lufthansa στο Τοπ-30. Αλλες γνωστές εταιρίες, που ήταν από τα «ιδρυτικά μέλη» της σχετικής λίστας από το 1988 και κάποια στιγμή βρέθηκαν εκτός, ήταν για παράδειγμα η ThyssenKrupp, η Karstadt και η Commerzbank.
Oι μετοχές της Lufthansa είχαν χάσει πάνω από το ήμισυ της αξίας τους από τις αρχές του έτους. Στην ιστορία της εταιρείας, δεν υπάρχει ανάλογο περιστατικό. Η κατάρρευση είναι συγκρίσιμη μόνο με το 2001. Τότε μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, τα αποθέματά της μειώθηκαν κατά 50% μέσα σε ένα μήνα. Ακολούθησε όμως μια γρήγορη ανάκαμψη σε σχήμα V. Τώρα η κατάσταση είναι διαφορετική. Ενώ ο Dax ανέκαμψε από το χαμηλό του Μαρτίου, το μερίδιο της Lufthansa παρέμεινε στα τάρταρα. Το μερίδιο της
είχε πέσει στο 0,4% του Dax. Στον αρχικό DAX από το 1988 ήταν σταθμισμένο στο 3,5 τοις εκατό. Συνήθως οι εταιρείες υποβαθμίζονται ακόμα περισσότερο μετά από ένα «fast exit».