ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πισώπλατο ιαπωνικό χτύπημα στην Καταλονία - Ρεπορτάζ του Κώστα Αργυρού

Την ώρα που στη Βαρκελώνη προσπαθούν να βρουν τη «νέα κανονικότητα» η ανακοίνωση της NISSAN για κλείσιμο των εργοστασίων της προκαλεί νέα κοινωνική και πολιτική αναταραχή

 

Λες και δεν έφταναν οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, η Καταλονία βρίσκεται τώρα αντιμέτωπη με μια απόφαση, που μπορεί να κοστίσει αρκετές χιλιάδες άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Πρόκειται για την ανακοίνωση της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας Nissan ότι θα κλείσει τα εργοστάσιά της στην περιοχή μετά από 40 χρόνια δραστηριότητας, όπως ανακοίνωσε ο Διευθύνων Σύμβουλός της, Μακότο Ουτσίντα.

 

Ο Ιάπωνας μάνατζερ έκανε λόγο για μια δύσκολη απόφαση, που πάρθηκε μετά από πολλή σκέψη και υποσχέθηκε να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για απολύσεις. Οι Ιάπωνες ισχυρίζονται ότι πρόκειται για ένα μέτρο εξορθολογισμού αφού όπως λένε η ανταγωνιστικότητα στα εργοστάσια της Καταλονίας είναι πολύ χαμηλή.
Λίγο μετά την ανακοίνωση, οι εργαζόμενοι ξεκίνησαν διαμαρτυρίες έξω από τα εργοστάσια της εταιρείας, πραγματοποιώντας στη συνέχεια πορεία προς το κέντρο της Βαρκελώνης. Τα συνδικάτα εκτιμούν ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα ολοκληρώσει το κλείσιμο των εργοστασίων τον Δεκέμβριο.

 

 

Πάνω από 3.000 άτομα εργάζονται στα πέντε εργοστάσια της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Καταλονία και τα συνδικάτα λένε ότι αυτή η απόφαση δεν θα επηρεάσει μόνο αυτούς αλλά και άλλες 20.000 θέσεις εργασίας έμμεσα.

 

Σε μια από τις... σπάνιες περιπτώσεις ομοφωνίας η κυβέρνηση της Καταλονίας με την κεντρική κυβέρνηση στη Μαδρίτη ενώνουν πλέον τις δυνάμεις τους για να παρουσιάσουν ένα εναλλακτικό σχέδιο για να πείσουν την ιαπωνική εταιρεία να παραμείνει.

 


Ντόμινο συνεπειών για την οικονομία

 


Η Nissan ήρθε στην Καταλονία το 1980, όπου εγκατέστησε πέντε μονάδες παραγωγής: το κύριο εργοστάσιο, στη βιομηχανική ζώνη της Βαρκελώνης, δύο ακόμη εργοστάσια στο Sant Andreu de la Barca και το Montcada i Reixac, ένα κέντρο ανταλλακτικών στο El Prat de Llobregat και ένα κέντρο διανομής στο  λιμάνι της Βαρκελώνης.
Οι πέντε μονάδες αντιπροσωπεύουν το 1,3% του καταλανικού ΑΕΠ και το 7% του καταλανικού βιομηχανικού τομέα. Το κλείσιμο της Nissan θα έχει αντίκτυπο μεταξύ 2,6% και 3% του ΑΕΠ, θα επηρεάσει 425 εταιρείες και θα οδηγήσει σε απώλειες θέσεων εργασίας μεταξύ 20.000 και 30.000, σύμφωνα με την PIMEC, την Ενωση των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων. Η PIMEC ζήτησε ένα εθνικό σύμφωνο για την αυτοκινητοβιομηχανία, ένα σχέδιο που θα λαμβάνει υπόψη παράγοντες όπως το μισθολογικό κόστος, την ποιότητα και την παραγωγικότητα, με στόχο να καταστήσει την Καταλονία ως «ελκυστική» περιοχή σε σύγκριση με άλλες χώρες. Oι Καταλανοί επιχειρηματίες φοβούνται μήπως η απόφαση της NISSAN αποτελεί την απαρχή και για άλλες αποχωρήσεις ξένων εταιριών ως αποτέλεσμα της αναπροσαρμογής της στρατηγικής τους μετά την παγκόσμια πανδημία covid 19.

 

 

Ο Πρόεδρος της Καταλονίας Κιμ Τόρα υποσχέθηκε πως «θα κάνουμε ότι περνά από το χέρι μας για να αποφύγουμε το κλείσιμο των εγκαταστάσεων το Δεκέμβριο και να βρούμε λύσεις άμεσα». Ο Τόρα αποκάλυψε επίσης ότι αυτός και ο πρωθυπουργός της Ισπανίας Πέδρο Σάντσεθ βρίσκονται σε διαρκή
επικοινωνία και ότι δεσμεύτηκαν να αντιμετωπίσουν την κατάσταση συντονισμένα.

 


Πολιτικές αντιθπαραθέσεις

 


Υπουργοί της τοπικής κυβέρνησης μίλησαν με πολύ σκληρά λόγια για την απόφαση της ιαπωνικής εταιρίας «να τα μαζέψει και να φύγει σαν τους κλέφτες» υποστηρίζοντας μάλιστα ότι κατά καιρούς η εταιρία έχει ευνοηθεί από προγράμματα ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ μόνο τα τελευταία 15 χρόνια για την προστασία των θέσεων εργασίας.
Θέση για το θέμα που αποκτά πλέον και πολιτικές διαστάσεις πήρε και η ιδιαίτερα δημοφιλής και σχετικά μετριοπαθής δήμαρχος της Βαρκελώνης Αντα Κολάου, καλώντας και αυτή την εταιρία να αναθεωρήσει το σχέδιο της.
Το κόμμα των εθνικιστών ζήτησε «εθνικοποίηση» της Nissan και «παραγωγή με οικολογικά κριτήρια» ενώ οι ενωτικοί, τα κόμματα δηλαδή που είναι κατά της ανεξαρτησίας της Καταλονίας, όπως οι Ciudadanos, έριξαν ευθύνες στους αυτονομιστές, που κατά τη γνώμη τους φοβίζουν τους ξένους επενδυτές
«Το να βλέπεις την κυκλοφορία στο κέντρο της Βαρκελώνης να εμποδίζεται κάθε τόσο από διαδηλωτές, δεν μπορεί να βοηθήσει καθόλου», υποστήριξαν συνδικαλιστές, που ανήκουν στις τάξεις των Ciudadanos ενώ και στελέχη του Λαϊκού Κόμματος έθιξαν παρόμοια θέματα. «Οι εικόνες της Βαρκελώνης στις φλόγες δεν βοηθούν. Καταστρέφουν την εικόνα μας», δήλωσε ο αρχηγός του κόμματος στην Καταλονία, Αλεχάντρο Φερνάντεθ, σε σχέση με τις διαδηλώσεις, που πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Οκτώβριο, μετά την
καταδίκη των ηγετών του δημοψηφίσματος ανεξαρτησίας του Οκτωβρίου του 2017.

Διαβάστε επίσης

ΕΕ προς Τουρκία για τις γεωτρήσεις: «Σεβαστείτε την κυριαρχία της Κύπρου και της Ελλάδας στα ύδατα τους»Κόσμος

  Ο ύπατος εκπρόσωπος της ΕΕ για την εξωτερική πολιτική  Ζοζέπ Μπορέλ  στρέφεται κατά της Τουρκίας με αφορμή τις νέες γεωτρήσεις που έχει εξαγγείλει   Να σεβαστεί τα κυριαρχικά δικ...

HΠΑ: Ξεφεύγει η κατάσταση! Στρατός με βαρύ οπλισμό στην Ουάσινγκτον – Χαμός και πάλι έξω από τον Λευκό Οίκο (video)Κόσμος

  Ο Τραμπ ανακοίνωσε την ανάπτυξη στρατιωτών με βαρύ οπλισμό στην Ουάσινγκτον. Ξεκάθαρο μήνυμα πως θα κάνει το ίδιο και για άλλες πόλεις. Φθορές στην “εκκλησία των προέδρων” από δι...

Οι «αντάρτες της τέχνης» και τα γκράφιτι της καραντίνας – Ρεπορτάζ του Κώστα ΑργυρούΠολιτισμός

   Οι γκραφιτάδες που χρωμάτισαν με τις παρεμβάσεις τους τις ημέρες της καραντίνας πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, με αιχμή συνήθως την υποστήριξη των εργαζόμενων της υγείας και την αργο...

Πάνω σε άλογο η πρώτη δημόσια εμφάνιση μετά την καραντίνα για την 94χρονη ΕλισάβετΚόσμος

Την πρώτη δημόσια εμφάνιση της μετά το lockdown του κορονοϊού, πραγματοποίησε η Βασίλισσα Ελισάβετ της Μεγάλης Βρετανίας στους κήπους του ανακτόρου της στο Windsor δυτικά του Λονδί...

Νέο περιστατικό αστυνομικής βίας στις ΗΠΑ: Χρησιμοποίησαν τέιζερ σε ζευγάρι στην Ατλάντα (βίντεο)Κόσμος

Στην απόλυση δύο αστυνομικών και στην απενεργοποίηση σε γραφείο άλλων τριών προχώρησε την Κυριακή ο δήμαρχος της Ατλάντα, σε συνεργασία με την ηγεσία της αστυνομίας στην περιοχή. Ο...