Πελοπόννησος: «Όχι σε ποδηλατόδρομο, ναι σε επαναλειτουργία Σιδηροδρόμου» – Ομόφωνο Ψήφισμα του ΤΕΕ κατά της μετατροπής της ιστορικής γραμμής – Saronic Magazine
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  • Translate to English

Πελοπόννησος: «Όχι σε ποδηλατόδρομο, ναι σε επαναλειτουργία Σιδηροδρόμου» – Ομόφωνο Ψήφισμα του ΤΕΕ κατά της μετατροπής της ιστορικής γραμμής

«Ο σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου δεν είναι μία εγκαταλελειμμένη γραμμή, είναι υποδομή εθνικής σημασίας που αξίζει διατήρηση και επαναλειτουργία». Με αυτή τη φράση, το Περιφερειακό Τμήμα Πελοποννήσου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) εκφράζει την ομόφωνη αντίθεσή του στην προτεινόμενη μετατροπή του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας σε ποδηλατόδρομο-πεζόδρομο, μέσα από ψήφισμα που εγκρίθηκε στη συνεδρίαση της 29ης Οκτωβρίου 2025. Το ψήφισμα, που εκδόθηκε με αφορμή διαγωνισμούς του κεντρικού ΤΕΕ για εκπόνηση σχετικών μελετών, χαρακτηρίζει την ιδέα αυτή «στρατηγικό λάθος» και καλεί σε άμεση ακύρωση της διαδικασίας, προτείνοντας εναλλακτικές για την επαναφορά της γραμμής σε λειτουργία.

 

Ιστορική και Πολιτιστική κληρονομιά: 130 χρόνια Σιδηροδρόμου
Η γραμμή Κόρινθος-Άργος-Τρίπολη-Καλαμάτα, μήκους 244 χιλιομέτρων, αποτελεί κομμάτι του μετρικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου, που λειτουργούσε από το 1891 και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ενοποίηση της περιοχής. Σύμφωνα με το ΤΕΕ, η υποδομή αυτή δεν είναι «ανενεργή», αλλά δημόσια περιουσία που έχει ανακαινιστεί πλήρως με ευρωπαϊκά κονδύλια άνω των 80 εκατομμυρίων ευρώ τα τελευταία χρόνια. Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέοι, ενώ γέφυρες και σήραγγες αποτελούν «μοναδικά δείγματα μηχανικής του 19ου αιώνα». Εντάσσεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T) και έχει προταθεί για μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.

Το ΤΕΕ τονίζει ότι η ενοποίηση της Πελοποννήσου μέσω του τρένου υπήρξε κομβικός παράγοντας ανάπτυξης, μεταφέροντας επιβάτες και εμπορεύματα σε εποχές που οι δρόμοι ήταν ανεπαρκείς. Η γραμμή, που σταμάτησε να λειτουργεί πλήρως το 2011 λόγω οικονομικής κρίσης και συντήρησης, παραμένει ενεργή σε επίσημο επίπεδο και εντάσσεται στην εθνική στρατηγική βιώσιμης κινητικότητας.


Το ψήφισμα εκφράζει σαφή διαφωνία με την προτεινόμενη μετατροπή, χαρακτηρίζοντάς την «αντίθετη» στο Περιφερειακό Χωροταξικό της Πελοποννήσου, που προβλέπει ρητά τη διατήρηση και αξιοποίηση της γραμμής. Αυτές οι κατευθύνσεις, σύμφωνα με το ΤΕΕ, είναι δεσμευτικές και εντάσσονται στη στρατηγική βιώσιμης κινητικότητας της Περιφέρειας, ενώ η εναλλακτική σε ποδηλατόδρομο αντιβαίνει και στον εθνικό σχεδιασμό. Επιπλέον, η ιδέα φέρει σοβαρά τεχνικά και νομικά εμπόδια, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν προωθεί την αποδόμηση υφιστάμενων υποδομών, αλλά την αναβίωση τους, όπως συμβαίνει σε χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Αυστρία και η Ελβετία, όπου σιδηρόδρομοι συνυπάρχουν με ήπιες διαδρομές χωρίς αποξήλωση.

Το ΤΕΕ Πελοποννήσου δηλώνει πρόθυμο να συμβάλει σε προτάσεις για πολυδιάστατη αξιοποίηση του δικτύου, μέσω τουριστικών, εμπορικών και επιβατικών μεταφορών, συνδυάζοντας ιστορική διατήρηση με σύγχρονες ανάγκες.


Το ψήφισμα καλεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ακυρώσει τη διαδικασία εκπόνησης προμελέτης για ποδηλατόδρομο και να ξεκινήσει ουσιαστικό διάλογο με Υπουργείο Μεταφορών, ΟΣΕ, Περιφέρεια Πελοποννήσου και Δήμους. Στόχος: Ολοκληρωμένο σχέδιο άμεσης επαναλειτουργίας της γραμμής.

«Ο σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου είναι υποδομή ιστορικής-πολιτισμικής-τεχνικής-αναπτυξιακής-εθνικής σημασίας που πρέπει να προστατευθεί, να διατηρηθεί και να αξιοποιηθεί».

 


Πλατύτερες αντιδράσεις: Από Δήμους και Πολιτικά Κόμματα
Η πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, που προκήρυξε διαγωνισμούς για μελέτες ποδηλατοδρόμου με προϋπολογισμό περίπου 5 εκατομμυρίων ευρώ, έχει προκαλέσει κύμα αντιδράσεων. Ο Δήμος Καλαμάτας ενέκρινε ομόφωνο ψήφισμα στις 6 Οκτωβρίου 2025, ζητώντας επαναλειτουργία και χαρακτηρίζοντας την εναλλακτική «σιδηροδρομική απομόνωση» της Πελοποννήσου. Η Κοινότητα Καλαμάτας προηγήθηκε με δικό της ψήφισμα, ενώ 13 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή στις 11 Οκτωβρίου 2025, επισημαίνοντας ότι η απόφαση αντιβαίνει εθνικό σχεδιασμό και TEN-T.

Ο πρώην Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης (Νέα Πελοπόννησος) χαρακτήρισε την εναλλακτική «ύψιστη προσβολή» για την Αυτοδιοίκηση, κατηγορώντας την κυβέρνηση για «αλλότρια συμφέροντα» και αμφισβητώντας τα 15 εκατομμύρια ευρώ ευρωπαϊκών κονδυλίων που είχαν ανακοινωθεί για επανεκκίνηση. Το Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών Σιδηροδρόμων μιλά για «πειραματισμούς» μετά τις μνημονιακές περικοπές του 2010, ενώ η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ), σε συνεργασία με την ελβετική πρεσβεία και τους Ελβετικούς Σιδηροδρόμους, προωθεί πρωτοβουλίες για επαναλειτουργία, βλέποντας τη γραμμή ως «άξονα ανάπτυξης».

 

Ιστορικό πλαίσιο: Από την εγκατάλειψη στην αναβίωση
Ο μετρικός σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου, μέρος του TEN-T, υπέστη καταστροφές από Γερμανούς και αντάρτες στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και περικοπές μετά το 2010, αλλά παραμένει ενεργός και ενταγμένος σε ευρωπαϊκά δίκτυα. Σήμερα, η συζήτηση για ποδηλατόδρομο –παρά την έλλειψη διαβούλευσης– βλέπει το δίκτυο ως «εγκαταλελειμμένο», ενώ υποστηρικτές της επαναλειτουργίας το χαρακτηρίζουν «κλειδί» για βιώσιμη ανάπτυξη, τουρισμό και σύνδεση με τον εθνικό σιδηρόδρομο.

Το ΤΕΕ, ως τεχνικός σύμβουλος, καλεί σε διάλογο για πολυδιάστατη αξιοποίηση, τονίζοντας ότι η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει το ευρωπαϊκό πρότυπο διατήρησης, όχι αποδόμησης. Η αντίδραση αυτή εντάσσεται σε ευρύτερο κύμα, με Δήμους και κόμματα να απαιτούν επαναλειτουργία πριν από οποιαδήποτε εναλλακτική, βλέποντας στην ενοποίηση «ταφόπλακα» για την περιφερειακή ανάπτυξη. Η μπάλα είναι στο Υπουργείο – η Πελοπόννησος περιμένει απάντηση.

Διαβάστε επίσης

Παραδόθηκαν τα τρία καταζητούμενα αδέλφια για το μακελειό στα ΒορίζιαΕλλάδα

Νωρίτερα είχε επικοινωνήσει   με τις Αρχές δικηγόρος που εκπροσωπεί τους τρεις Παραδόθηκαν  στις Αρχές  οι τρεις καταζητούμενοι για το μακελειό στα Βορίζια. Τα τρία αδέλφια βρίσκον...

Δίκη Βαλυράκη: Ελέγχονται από τη Δικαιοσύνη οι λιμενικοί που ερεύνησαν τα αίτια θανάτουΕλλάδα

Παραγγελία για την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος των λιμενικών που συμμετείχαν στην έρευνα για τα αίτια θανάτου του υπουργού του ΠΑΣΟΚ Σήφη Βαλυράκη διέταξε η Εισαγγελία του Αναθ...

Νέο έκτακτο ΕΜΥ: Πορτοκαλί προειδοποίηση – Βροχερό 24ωρο και πτώση θερμοκρασίας στον ΣαρωνικόΕλλάδα

Στην επικαιροποίηση του χθεσινού Έκτακτου Δελτίου Επιδείνωσης Καιρού, σύμφωνα με τα τελευταία προγνωστικά στοιχεία, προχώρησε σήμερα Τρίτη (04/11) ΕΜΥ. Επισημαίνεται πως δεν υπάρχο...

Μαχαιρώματα οπαδών στη Χαλκίδα: Νεκρός 23χρονος, 19χρονος από την υπόθεση Λυγγερίδη συνελήφθηΕλλάδα

Σοκ στην  Χαλκίδα  από τον θάνατο 23χρονου και τον σοβαρό τραυματισμό ενός ακόμη νεαρού σε δύο επιθέσεις με μαχαίρι το βράδυ της Δευτέρας. Οι αρχές εξετάζουν πιθανή σύνδεση μεταξύ ...

Ηχηρή παρέμβαση Ντόρας Μπακογιάννη στο parapolitika.gr για τα γεγονότα στα Βορίζια Ηρακλείου: "Κατάργηση της οπλοκατοχής στην Κρήτη" - Μήνυμα αποφασιστικότητας και από Βολουδάκη, ΜαρκογιαννάκηΕλλάδα

Σε σοκ η ελληνική κοινωνία από το μακελειό Στο parapolitika.gr μιλούν τρεις βουλευτές της ΝΔ που εκλέγονται στους νομούς της Κρήτης, οι Ντόρα Μπακογιάννη, Σέβη Βολουδάκη και Αλέξαν...

Έφοδος στις φυλακές Αλικαρνασσού για τη βεντέτα στα Βορίζια - Τι βρέθηκε, δείτε φωτογραφίεςΕλλάδα

Στις φυλακές κρατούνται συγγενείς του Φανούρη Καργάκη, του 39χρονου που έπεσε νεκρός από πυροβολισμούς το Σάββατο - Εντοπίστηκαν ένα αυτοσχέδιο αιχμηρό αντικείμενο και ένα κινητό τ...

«Στον αέρα» ο CEO των ΕΛΤΑ μετά το ξέσπασμα των βουλευτών της ΝΔ επί 4,5 ώρες - Ώρα αποφάσεων για το ΜαξίμουΕλλάδα

Επί τάπητος στον πρωινό καφέ του Μαξίμου πώς η κυβέρνηση θα χειριστεί την εκκρεμότητα της συνεδρίασης των Επιτροπών Οικονομικών και Παραγωγής και Εμπορίου αλλά και τα επόμενα βήματ...

ΕΛΤΑ: Σφαγή στην άτυπη ΚΟ της ΝΔ – “Ο κερατάς το μαθαίνει τελευταίος”Ελλάδα

Σε ιδιαίτερα υψηλούς τόνους πραγματοποιείται αυτή την ώρα μέσω τηλεδιάσκεψης η άτυπη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησ...

Αργολίδα: Συναγερμός για την ενοποίηση των Νοσοκομείων Άργους και Ναυπλίου – «Υποβάθμιση & συρρίκνωση»Ελλάδα

Έντονη ανησυχία και κινητοποίηση επικρατεί στην Αργολίδα για την επικείμενη ενοποίηση των νοσοκομείων Άργους και Ναυπλίου, που προωθεί το Υπουργείο Υγείας στο πλαίσιο αλλαγών στους...

Διαθήκες online - Όλες οι αλλαγές στις κληρονομιές μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας diathikes.gr - Τα πολλαπλά οφέληΕλλάδα

Τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα diathikes.gr , μέσω της οποίας δημοσιεύονται όλες οι διαθήκες που έχουν κατατεθεί σε συμβολαιογράφο από την 1η Νοεμβρίου του 2025 , παρουσίασαν στα μέσα Οκ...