70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο» – Saronic Magazine
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  • Translate to English

70 χρόνια «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»

Μία από τις καλύτερες ταινίες του παλιού ελληνικού σινεμά, «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο», παραμένει έως και σήμερα μία από τις πιο αγαπημένες του ελληνικού κοινού, καθώς συνδυάζει πετυχημένα τα βάσανα δυο απλών φτωχών ανθρώπων, με το ρομάντζο μιας πλούσιας κοπέλας με έναν αδημιούργητο νέο και τις περιπέτειές τους στον δρόμο προς ένα φανταστικό χωριό στα περίχωρα της Αθήνας.

 

Η ταινία του Αλέκου Σακελλάριου, με τους λαμπρούς αξέχαστους πρωταγωνιστές, γυρισμένη σε ασπρόμαυρο, είχε την τύχη να διαθέτει ένα ιδιαιτέρως καλογραμμένο σενάριο, για την εποχή, από τον ίδιο τον σκηνοθέτη, τους καλύτερους συντελεστές και βεβαίως όλη τη φροντίδα του Φιλοποιμένα Φίνου, που ο ίδιος είχε αναλάβει την παραγωγή.

 

Εδώ και δεκαετίες, το φιλμ προβάλλεται συχνά πυκνά από τα τηλεοπτικά κανάλια και πολλές φορές είναι ο λόγος να συγκεντρωθεί όλη η οικογένεια στο σαλόνι ή γύρω από το τραπέζι, με τους απαράμιλλους διαλόγους της, τις ερμηνείες και τη γοητευτικότατη νοσταλγία της, για μια Ελλάδα που πλέον έχει χαθεί.

 

Συμπληρώνοντας 70 χρόνια από την πρεμιέρα της, η ταινία, με ήρωες τους δυο πλανόδιους λατερνατζήδες, είχε όμως και ένα αρκούντως ενδιαφέρον παρασκήνιο μέχρι να βγει στους κινηματογράφους της Αθήνας το 1955, στους οποίους κατάφερε να κόψει πάνω από 126.000 εισιτήρια και να καταταγεί δεύτερη σε εισπράξεις εκείνη τη χρονιά, πίσω από την αθάνατη «Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη, με τη θρυλική Μελίνα Μερκούρη. Και όσοι βιαστούν να σκεφτούν ότι τα εισιτήρια ήταν λίγα, θα πρέπει να μάθουν ότι, εν αντιθέσει με τις τελευταίες δεκαετίες, τότε στην Α’ Προβολή μετρούσαν μόνο τα εισιτήρια σε Αθήνα – Πειραιά και σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα, όπου γινόταν χαμός με τις ελληνικές ταινίες, ήταν σε Β’ Προβολή.

Η διαμάχη Σακελλάριου-Τζαβέλλα

Όλα ξεκίνησαν από μία παρεξήγηση ανάμεσα στους καλύτερους σκηνοθέτες της εποχής, που διέθετε η Φίνος Φιλμ, τον Γιώργο Τζαβέλλα και τον Αλέκο Σακελάριο. Οι δυο τους είχαν διαμάχη για την πατρότητα της ιδέας, με δυο λατερνατζήδες, αλλά τελικά ο Φίνος θα εγκρίνει το σενάριο του Σακελλάριου, ενώ θα δηλώσει ότι οι δυο ταινίες είχαν διαφορετική υπόθεση, για να λυθεί η παρεξήγηση.

Η Ρομβία και το αρχικό όχι στον Αυλωνίτη

Μάλιστα, ο αρχικός τίτλος ήταν «Ρομβία, Φτώχεια και Όνειρα», που εγκαταλείφθηκε από τον σκηνοθέτη-σεναριογράφο Σακελλάριο, που από την αρχή ήθελε για πρωταγωνιστές τους Μίμη Φωτόπουλο, Βασίλη Αυλωνίτη και Τζένη Καρέζη. Εδώ, ξεκινάει και η δεύτερη περιπέτεια για τον Σακελλάριο, καθώς ο Φίνος, εκτός από τον Φωτόπουλο, τον πιο εμπορικό ηθοποιό της εποχής και ο πρώτος που υπέγραψε με την Φίνος Φιλμ συμβόλαιο συνεργασίας, δεν συμφωνούσε για τον Αυλωνίτη και την Καρέζη. Για τον πρώτο, είχε ένα δίκιο, καθώς ο Αυλωνίτης είχε το κακό συνήθειο να παίζει, όπου έπαιρνε ένα καλό μεροκάματο, πολλές φορές σε δεύτερης διαλογής ταινίες. Παρότι πηγαίο ταλέντο, ο μεγάλος κωμικός μας, σπανίως ξέφευγε από τις μανιέρες του, ενώ γενικότερα ταλαιπωρήθηκε και από τους σκηνοθέτες, που του έβαζαν λόγια αχρείαστα στους ρόλους του και επέμεναν να παίζει μονίμως τον ίδιο σχεδόν χαρακτήρα.

Ο στραβισμός της Τζένης και ο Αλεξανδράκης

Επίσης, διαφωνούσε με την Τζένη Καρέζη, η οποία θα έκανε το ντεμπούτο της στην ταινία και όχι γιατί ήταν άπειρη, αλλά γιατί θεωρούσε ότι είχε στραβισμό, κάτι που θα φαινόταν στη μεγάλη οθόνη, όπως έλεγε. Προφανώς εδώ είχε άδικο, άλλος ήταν ο λόγος της άρνησής του, που δεν μάθαμε ποτέ, αλλά ευτυχώς θα περάσει του Σακελλάριου και η πανέμορφη ενζενί θα πάρει τον ρόλο. Αξίζει δε να αναφερθεί ότι απαίτησε να παίξει ο νεαρός ζεν πρεμιέ Αλέκος Αλεξανδράκης τον ρόλο του αγαπημένου της – κάτι που φυσικά δεν χάλασε τον Σακελλάριο – αν και ο Φίνος τον ήθελε πάνω από το όνομα του Αυλωνίτη και δίνοντάς του αμοιβή πρωταγωνιστή, παρότι εμφανίζεται μόλις λίγα λεπτά. Προφανώς, ο Φίνος, ήθελε πάση θυσία τον ηθοποιό, που έπαιζε και στην «Στέλλα», εκείνη τη χρονιά.

Ο Παυλάρας και ο Πετράκης

Το στόρι, λίγο και μάλλον πολύ γνωστό, θέλει δυο φίλους πλανόδιους λατερνατζήδες, τον Παυλάρα (Αυλωνίτης) και τον Πετράκη (Φωτόπουλος), που βλέπουν να περνάει η μπογιά της λατέρνας, λόγω των γραμμοφώνων και των ραδιοφώνων, αλλά και της αλλαγής των εποχών, να αναγκάζονται να πάνε με τα πόδια σε ένα πανηγύρι έξω από την Αθήνα, στην Πλατανιώτισσα. Στο δρόμο τους θα συναντήσουν μία νεαρή κοπέλα, την Καίτη (Καρέζη), που το έχει σκάσει από το σπίτι της, επειδή ο πατέρας της δεν ακούει κουβέντα για τον έρωτά της και θέλει να την παντρέψει με έναν πλούσιο.

Απλότητα, δυνατοί διάλογοι και χημεία

Το φιλμ, παρά τις μικρές αδυναμίες του, δένει ταιριαστά τη ζωή δυο απλών φτωχών ανθρώπων, με μεγάλη καρδιά, με τον ρομαντισμό και την κωμωδία, διαθέτει δυνατούς διαλόγους, απίστευτες ατάκες και ικανοποιητικούς ρυθμούς, αναδεικνύει την αυθεντικότητα της εποχής και την απλότητα των ανθρώπων, τις στεναχώριες και τις χαρές τους, στην ταπεινή καθημερινότητά τους, ενώ οι τρεις πρωταγωνιστές αναπτύσσουν εξαιρετική χημεία μεταξύ τους. Άλλωστε, είναι και μια ταινία χαρακτήρων, που υπηρετούν άριστα οι πρωταγωνιστές, αλλά και οι δεύτεροι ρόλοι, ο Νίκος Φέρμας ως φίλος που τους προτείνει να πάνε στο πανηγύρι, ο Δημήτρης Βουδούρης ως βιολιστής και βεβαίως ο Χρήστος Τσαγανέας ως πατέρας της Καίτης και σκληρός επιχειρηματίας.

Αξέχαστες ερμηνείες

Αν για τον Μίμη Φωτόπουλο, σταθερή αξία και πάντα αξιόπιστος, μετρημένος και ιδιαιτέρως προσαρμοστικός στον χαρακτήρα που υποδύεται, είναι ακόμη ένας εξαιρετικός ρόλος που προστίθεται στη μακρά σταδιοδρομία του, για τον Βασίλη Αυλωνίτη είναι ένας πραγματικός θρίαμβος. Εγκαταλείποντας, εν πολλοίς, τις μανιέρες του, τις υπερβολές του και πιάνοντας το σφιγμό του χαρακτήρα που υποδύεται, θα κάνει την καλύτερη πρωταγωνιστική του ερμηνεία στον κινηματογράφο, διαψεύδοντας παταγωδώς τον Φίνο. Απ’ την άλλη, η Καρέζη, είναι ιδανική ενζενί, πανέμορφη και με μια πολύτιμη φρεσκάδα για τον ελληνικό κινηματογράφο, ενώ ο Αλεξανδράκης δικαιώνει την ύπαρξή του ακόμη και ως φωτογραφία πάνω στη λατέρνα…

Τα ατού και τα τραγούδια του Χατζιδάκι

Στα ατού της ταινίας και ο Αριστείδης Καρύδης – Φουκς, με την υπέροχη και έμπλεη συναισθημάτων φωτογραφία του, ο Ντίνος Κατσουρίδης, ο άνθρωπος πολυεργαλείο του ελληνικού σινεμά, μοντάρει άψογα, ενώ ο Μάνος Χατζιδάκις υπογράφει τη μουσική και συνθέτει τρία αθάνατα τραγούδια («Είμαι άντρας», «Γαρούφαλο στ’ αυτί» και «Το φιλί σου είναι μέλι»), με τα πρώτα δύο να γίνονται τεράστιες επιτυχίες.

Ανθρωπιά και Φιλότιμο

Οι δεκαετίες πέρασαν, με την «Λατέρνα, Φτώχεια και Φιλότιμο», που απέκτησε και σίκουελ, το πρώτο στην εγχώρια παραγωγή, μετά από δυο χρόνια, με το επίσης έξοχο φιλμ «Λατέρνα, Φτώχεια και Γαρύφαλλο», να παραμένει σημείο αναφοράς για το ελληνικό σινεμά, που μέσα από την απλότητά της, κατάφερε να διατηρεί στη μνήμη μας την ξακουστή ανθρωπιά και το μοναδικό φιλότιμο των Ελλήνων.

 

 

Πηγή: Ναυτεμπορική 

Διαβάστε επίσης

Ματωμένη γιορτή στα Χανιά: Από 23χρονο ξάδελφό του έπεσε νεκρός ο 52χρονος- Είχαν προσωπικές διαφορέςΕλλάδα

Ο δράστης τράπηκε σε φυγή αμέσως μετά τους πυροβολισμούς -  Ο 23χρονος φέρεται να σκοπεύει να παραδοθεί εντός των επόμενων ωρών Νέα στοιχεία βλέπουν το φως για το  φονικό  που σημε...

Βορίδης: «Χουλιγκάνοι της ακροαριστεράς μου επιτέθηκαν απρόκλητα» - Πώς έγινε η επίθεσηΕλλάδα

Στο σοβαρό περιστατικό της επίθεσης εναντίον του την ώρα που βρισκόταν σε εστιατόριο στην Κρήτη, αναφέρεται σε ανάρτησή του ο Μάκης Βορίδης. «Δυστυχώς, έχουμε δρόμο ακόμα μέχρι να ...

Χωροταξικό Ιχθυοκαλλιεργειών: Πίεση του κλάδου για την υλοποίηση των εξαγγελιών της ΔΕΘΕλλάδα

Θεσμικά εγκλωβισμένος παραμένει ο κλάδος των ιχθυοκαλλιεργειών με την μεγαλύτερη πρόκληση να αποτελεί η ολοκλήρωση του ειδικού πλαισίου χωροταξικού σχεδιασμού των υδατοκαλλιεργειών...

Ηράκλειο: Ομάδα ατόμων με καλυμμένα χαρακτηριστικά, επιτέθηκαν με αυγά στον Μάκη ΒορίδηΕλλάδα

Ένταση επικράτησε χθες το βράδυ (25/10) σε περιοχή του κέντρου του Ηρακλείου όπου βρίσκονται εστιατόρια και ουζερί, όταν πολυπληθής ομάδα ατόμων με καλυμμένα χαρακτηριστικά, επιτέθ...

Συννεφιά στο ΠΑΣΟΚ: Η παραίτηση του Διευθυντή που εκθείαζε τον Μητσοτάκη, ο Δούκας και η «βελόνα»Ελλάδα

Συννεφιά έχει μαζευτεί στη Χαριλάου Τρικούπη που δεν έχει να κάνει με το Φθινόπωρο αλλά με την βελόνα των ποσοστών που δεν έχει ξεκολλήσει ούτε στο νέο κύκλο των  δημοσκοπήσεων  πο...

ΟΠΕΚΕΠΕ : Τέσσερις στη φυλακή μετά τη δεύτερη μέρα των απολογιών – Οι απολογίες συνεχίζονται μέχρι τη ΔευτέραΕλλάδα

Άλλοι οκτώ συγκατηγορούμενοι τους αφέθηκαν ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους Με τέσσερις κατηγορουμένους στη φυλακή έπεσε η αυλαία της δεύτερη μέρας των απολογιών για την υπόθεση τ...

Μια σειρά άδεια καθίσματα: Απούσα η αντιπολίτευση από την κηδεία του Διονύση ΣαββόπουλουΕλλάδα

Οι αρχηγοί των κομμάτων επέλεξαν να μην παραστούν στην εξόδιο ακολουθία, εκτός από τη Ζωή Κωνσταντοπούλου Απόντες από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου ήταν σχεδόν όλοι οι αρχηγοί...

Συγκρατημένη ικανοποίηση από την εφετινή παραγωγή ελαιολάδου - Μ. Γιαννούλης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: Υψηλό το κόστος, πιέζει η κλιματική αλλαγήΕλλάδα

Μέτρια προς καλή χαρακτηρίζεται η εφετινή παραγωγή ελαιολάδου ο όγκος της οποίας αναμένεται να είναι μεταξύ 200.000 και 250.000 τόνων, με την γενική εικόνα να μη διαφέρει σημαντικά...

Αγρότης πήγε με τρακτέρ στο ΑΤ Πτολεμαΐδας για τον ΟΠΕΚΕΠΕ - Βρέθηκε θετικός σε αλκοτέστΕλλάδα

Πρωτοφανές περιστατικό σημειώθηκε τα ξημερώματα του Σαββάτου (25/10), όταν αγρότης από χωριό της Εορδαίας έφτασε με το τρακτέρ του έξω από το Αστυνομικό Τμήμα Πτολεμαΐδας, διαμαρτυ...