Η εθνική τραγωδία στα Τέμπη παραμένει στο επίκεντρο της δικαστικής και πολιτικής επικαιρότητας, με τις διαδικασίες για τη διερεύνηση των αιτιών της να επιταχύνονται. Τη Δευτέρα, 28 Απριλίου 2025, ανήμερα της συζήτησης του νομοσχεδίου για τον σιδηρόδρομο στο Υπουργικό Συμβούλιο, ο Άρειος Πάγος διαβίβασε την ογκώδη δικογραφία στο Υπουργείο Δικαιοσύνης. Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, την ίδια μέρα το απόγευμα την προώθησε στη Βουλή, σε μια κίνηση που αιφνιδίασε κοινοβουλευτικούς παράγοντες, οι οποίοι ανέμεναν τη διαβίβαση την επόμενη εβδομάδα λόγω της Πρωτομαγιάς.
Η διαβίβαση της δικογραφίας
Η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη, απέστειλε τη δικογραφία στον υπουργό Δικαιοσύνης, επικαλούμενη τις διατάξεις του άρθρου 86 παρ. 1, 2 του Συντάγματος και του Ν. 3126/2003 «περί ποινικής ευθύνης Υπουργών». Το έγγραφο περιλαμβάνει το σύνολο της ανακριτικής δικογραφίας, όπως σχηματίστηκε από τον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, Σωτήριο Μπακαΐμη. Σύμφωνα με το διαβιβαστικό, ο ανακριτής εντόπισε στοιχεία που σχετίζονται με αξιόποινες πράξεις του Ν. 3126/2003, τα οποία αφορούν πιθανές ποινικές ευθύνες πρώην υπουργών Υποδομών και Μεταφορών για το διάστημα από 1 Ιανουαρίου 2016 έως 28 Φεβρουαρίου 2023. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η δικογραφία αφορά τους πρώην υπουργούς Κώστα Αχ. Καραμανλή και Χρήστο Σπίρτζη, καθώς και πρώην υφυπουργούς.
Πολιτικές αντιδράσεις και προσεγγίσεις
Η διαβίβαση της δικογραφίας στη Βουλή έχει πυροδοτήσει έντονο ενδιαφέρον για τη στάση των πολιτικών κομμάτων. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, δήλωσε ότι η κυβέρνηση δεν θα σταθεί εμπόδιο στη δικαιοσύνη, υπογραμμίζοντας ότι η περίπτωση του Χρήστου Τριαντόπουλου αποτελεί «οδηγό» για τη διαχείριση παρόμοιων υποθέσεων. Η διαδικασία Τριαντόπουλου, που οδήγησε σε απευθείας παραπομπή στο Δικαστικό Συμβούλιο, φαίνεται να προκρίνεται από τη ΝΔ, αν και παραμένει ασαφές εάν ο Κώστας Αχ. Καραμανλής θα επιλέξει εξέταση από προανακριτική επιτροπή.
Από την πλευρά της αντιπολίτευσης, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς, τάχθηκε υπέρ της σύστασης προανακριτικής επιτροπής για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, χαρακτηρίζοντας «κατάπτυστη» την επιστολή Τριαντόπουλου και κατηγορώντας τη ΝΔ για μεθόδευση φίμωσης της αντιπολίτευσης. Ο Χρήστος Σπίρτζης, σύμφωνα με τον Παππά, έχει ζητήσει επανειλημμένα τη σύσταση προανακριτικής, ενώ το θέμα της σύμβασης 717 για τη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση του ΟΣΕ παραμένει κεντρικό.
Η Ζωή Κωνσταντοπούλου, πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, κάλεσε τα κόμματα της αντιπολίτευσης (εκτός Σπαρτιατών) να συνεργαστούν για τη σύσταση προανακριτικής, τονίζοντας την «ιστορική ευθύνη» τους. Υπογράμμισε ότι η διερεύνηση της υπόθεσης παραμένει ανοιχτή και προανήγγειλε πρωτοβουλίες για κλήση της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.
Το ΚΚΕ, από την πλευρά του, εξέφρασε αντίθεση σε «fast track» διαδικασίες, όπως αυτή του Τριαντόπουλου, θεωρώντας ότι παρακάμπτουν την ουσιαστική έρευνα. Το κόμμα αποδίδει την τραγωδία στη «διαχρονική πολιτική» κυβερνήσεων και ΕΕ, που υποβαθμίζει την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Από την Τετάρτη, 30 Απριλίου 2025, η δικογραφία, που βρίσκεται στην Ειδική Γραμματεία του Προέδρου της Βουλής, θα είναι προσβάσιμη σε κόμματα και βουλευτές μετά την επίσημη ανακοίνωσή της στην Ολομέλεια. Δεδομένου ότι η δικογραφία δεν περιλαμβάνει αξιολόγηση για προσωποποίηση αδικημάτων, ενδέχεται να κληθεί το τριμελές Γνωμοδοτικό Συμβούλιο (άρθρο 155 ΚτΒ) να εξετάσει την ουσιαστική βασιμότητα των κατηγοριών, εάν η αντιπολίτευση καταθέσει πρόταση για σύσταση προανακριτικής.
Η Σύμβαση 717 και ο σιδηρόδρομος
Η σύμβαση 717, που αφορά τη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση του ΟΣΕ, παραμένει κρίσιμο σημείο της έρευνας. Προηγούμενες προτάσεις του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ για προανακριτική επιτροπή απορρίφθηκαν από τη ΝΔ, ενώ το πόρισμα εξεταστικής επιτροπής, που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του ΚΚΕ, επικεντρώθηκε σε ζητήματα απιστίας και παράβασης καθήκοντος. Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, δήλωσε ότι οι εργασίες για την αποκατάσταση της τηλεδιοίκησης στον ΟΣΕ έχουν ξεκινήσει, παρά τις καθυστερήσεις λόγω της καταστροφής από την κακοκαιρία «Daniel».
Η διαβίβαση της δικογραφίας για τα Τέμπη στη Βουλή αποτελεί κομβικό βήμα για τη διερεύνηση πιθανών ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων. Η στάση των κομμάτων, η επιλογή μεταξύ προανακριτικής ή «fast track» παραπομπής και η εξέταση της σύμβασης 717 θα καθορίσουν την πορεία της υπόθεσης. Με την κοινωνία να παρακολουθεί στενά, η διαφάνεια και η ανεξαρτησία της δικαιοσύνης παραμένουν κρίσιμες για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και την απόδοση δικαίου για την τραγωδία που στοίχισε τη ζωή 57 ανθρώπων.
Με πληροφορίες από libre.gr & Ναυτεμπορική