Βάσει των παρατηρήσεων που μπορούσαν να γίνουν, δεν υπάρχει ένδειξη ότι ο τεχνικός εξοπλισμός προκάλεσε την πυρόσφαιρα. Προσομοιώσεις και εκθέσεις ειδικών υποδεικνύουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου. Αυτό ανέφερε ο Κώστας Καπετανίδης, προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, κατά την παρουσίαση του πορίσματος του οργανισμού για την τραγωδία των Τεμπών.
Όπως τονίστηκε κατά τη συνέντευξη Τύπου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, η επιθεώρηση του τόπου του δυστυχήματος δεν έγινε με τον τρόπο που έπρεπε, ώστε να μπορεί να προσδιοριστεί ο τύπος του καυσίμου που μεταφερόταν και προκάλεσε την πυρόσφαιρα. Από τις προσομοιώσεις που έγιναν, εκτιμάται ότι αυτό που επίσημα μεταφερόταν από το τρένο (το φορτίο που έχει δηλωθεί) και οι μηχανές του δεν μπορεί να προκάλεσαν αυτήν την πυρόσφαιρα.
Ο κ. Καπετανίδης επεσήμανε ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι λίγα θύματα κατέληξαν εξαιτίας της φωτιάς – περίπου 5 έως 7, όπως είπε. Σημείωσε επίσης ότι η πυρόσφαιρα αναπτύχθηκε σε μεγάλο μέγεθος.
Ο κ. Καπετανίδης επεσήμανε ότι τα περισσότερα από τα θύματα της τραγωδίας των Τεμπών οφείλονται στις επιπτώσεις της σύγκρουσης. Σε αυτό το πλαίσιο, επεσήμανε ότι τα τρένα δεν είναι σχεδιασμένα για τέτοια σύγκρουση, ενώ δεν υπήρχε κανόνας στον ΟΣΕ για την προσαρμογής της ταχύτητας όταν δεν υπάρχει σηματοδότηση.
Ο προϊστάμενος της μονάδας διερευνήσεων του ΕΟΔΑΣΑΑΜ σημείωσε ότι κατά τη σύγκρουση, οι ταχύτητες των δύο τρένων ήταν σημαντικές, αλλά εντός των επιτρεπόμενων ορίων. Όπως είπε, η επιβατική αμαξοστοιχία είχε αναπτύξει ταχύτητα περίπου 150 χλμ. την ώρα, ενώ η εμπορική 90 χλμ. την ώρα. Μίλησε, δε, για σφοδρότατη σύγκρουση.
Όπως είπε, η σύγκρουση έγινε γιατί έβαλαν τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Σε αυτό το σημείο ανέφερε ότι ο σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη μέθοδο χάραξης πορείας . «Θεωρούμε ότι από λάθος άφησε την αλλαγή 118 σε λάθος θέση» σημείωσε.
Είπε επίσης ότι εκείνη την ημέρα υπήρχαν βλάβες και καθυστερήσεις δρομολογίων και ότι ο σταθμάρχης είχε να αντιμετωπίσει μεγάλο αριθμό επικοινωνιών. Ο κ. Καπετανίδης μίλησε για 90 σύντομες επικοινωνίες του σταθμάρχη μέσα σε 60 λεπτά.
Ανέφερε επίσης πως όταν ο σταθμάρχης έκανε τις επικοινωνίες δεν μπορούσε να βλέπει ταυτόχρονα τον πίνακα ελέγχου. Είπε επιπλέον ότι ο σταθμάρχης είχε συναισθηματική φόρτιση από αντίστοιχο λάθος που είχε κάνει νωρίτερα. Αυτό έπαιξε μεγάλο ρόλο, όπως ανέφερε, γιατί είχε στον νου του στο λάθος που έκανε και πώς θα έπρεπε να το αναφέρει.
Σε ό,τι αφορά την εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη, είπε πως ήταν σωστή. Ανέφερε ότι ο οδηγός έφτασε στην αλλαγή 118, όπου βρήκε τα κλειδιά στη διαγώνιο, ωστόσο δεν σταμάτησε. «Έπρεπε να σταματήσει και να ρωτήσει» σημείωσε.
«Απώλεια σοβαρών στοιχείων»
Η μη ιεροποίηση του χώρου του ατυχήματος και η έλλειψη του ΕΟΔΑΣΣΑΜ, ο οποίος δημιουργήθηκε μετά το δυστύχημα των Τεμπών, μας δημιούργησε απώλεια σοβαρών στοιχείων, ανέφερε αρχικά ο πρόεδρος σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου.
Είπε επίσης ότι θα πρέπει να ζητηθεί από όλους μία συγγνώμη στους συγγενείς που είχαν, πέρα από τον πόνο τους, να αντιμετωπίσουν έναν τιτάνιο αγώνα για να υποκαταστήσουν τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ που δεν υπήρχε στη συλλογή στοιχείων. «Το έργο τους ήταν πολύτιμο για εμάς» σημείωσε.
Είπε επίσης ότι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ σκοπό έχει να αναδείξει τα συστημικά προβλήματα και όλα τα εγκληματικά λάθη που οδήγησαν στο να μπουν δύο τρένα στην ίδια γραμμή. «Το έργο της τιμωρίας των ενόχων ανήκει στην ελληνική Δικαιοσύνη» συμπλήρωσε.
Πηγή: Ναυτεμπορική