ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Το μετρό «ανεβαίνει» δυτικά προάστια

Το υπουργείο Υποδομών προκήρυξε τον διαγωνισμό για την επέκταση της γραμμής 2 από την Ανθούπολη προς το Ιλιον, με τρεις σταθμούς. Μάλιστα, η Αττικό Μετρό θα κατασκευάσει και υπόγειο χώρο στάθμευσης σε έναν από τους σταθμούς, ώστε να μπορεί να λειτουργήσει και ως σταθμός μετεπιβίβασης. Στον ίδιο διαγωνισμό περιλαμβάνεται η επέκταση του βασικού αμαξοστασίου του μετρό στον Ελαιώνα, αλλά και η αναβάθμιση του συστήματος πληροφόρησης των επιβατών.

 

Η νέα επέκταση θα έχει μήκος 4 χιλιομέτρων και θα περιλαμβάνει τρεις σταθμούς, όλοι στα όρια του Δήμου Ιλίου: «Παλατιανή» (στη συμβολή της λεωφόρου Θηβών με την οδό Καππαδοκίας), «Ιλιον» (στη συμβολή της Θηβών με την οδό Ελαιών) και «Αγιος Νικόλαος» (στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς). Η επιλογή βέβαια του «Αγίου Νικολάου» προκαλεί απορίες, με δεδομένη την ύπαρξη άλλου σταθμού (του ΗΣΑΠ) με ακριβώς το ίδιο όνομα και πολλών ακόμη σταθμών με ονόματα αγίων, γεγονός που επιτείνει τη σύγχυση στο επιβατικό κοινό. Σύμφωνα με την προκήρυξη της Αττικό Μετρό, η επέκταση εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί 67.000 επιβάτες ημερησίως, μειώνοντας την απόσταση από το Ιλιον στην Ομόνοια στα 16 λεπτά.

Δίπλα στον σταθμό «Παλατιανή» θα κατασκευαστεί και υπόγειος χώρος στάθμευσης τριών επιπέδων, σε άμεση σύνδεση με τον σταθμό. Ανάλογοι χώροι υπάρχουν σήμερα σε λίγους σταθμούς, όπως σε ΦΙΞ και «Νομισματοκοπείο», οι οποίοι λειτουργούν ως σταθμοί μετεπιβίβασης. Επίσης, στον σταθμό «Ιλιον» θα προβλεφθεί η μελλοντική «συνάντηση» της επέκτασης της γραμμής 4 προς Πετρούπολη.

Το μετρό «ανεβαίνει» δυτικά προάστια-1

Ο διαγωνισμός δεν αφορά μόνο την ίδια την επέκταση, αλλά και δύο έργα σε όλο το δίκτυο του μετρό. Το πρώτο είναι η επέκταση του βασικού αμαξοστασίου του μετρό στον Ελαιώνα. Σύμφωνα με την προκήρυξη του έργου, το αμαξοστάσιο θα επεκταθεί σε έκταση 20 στρεμμάτων στη γωνία των οδών Αγίας Αννης και Πιερίας, η οποία καταλαμβάνεται κυρίως από αποθήκες του παλαιού εργοστασίου της Softex (τμήμα της έκτασης έχει ήδη απαλλοτριωθεί από την Αττικό Μετρό).

Το δεύτερο αφορά την αντικατάσταση του συστήματος ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων (πρόκειται για τις γνωστές πινακίδες που πληροφορούν για την ώρα άφιξης των συρμών) και του συστήματος αναγγελιών στο σύνολο των σταθμών των γραμμών 2 και 3, πλην της επέκτασης προς Πειραιά. «Τα συστήματα αυτά πλέον δεν υποστηρίζονται από τους κατασκευαστές τους, δεν υπάρχουν ανταλλακτικά και έχουν αυξηθεί οι αστοχίες τους», αναφέρει η προκήρυξη του έργου.

Τι δεν περιλαμβάνει ο διαγωνισμός για την επέκταση προς Ιλιον; Την προμήθεια επιπλέον συρμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην πρόσφατη απόφαση ένταξης του έργου στο νέο ΕΣΠΑ αναφερόταν και η προμήθεια οκτώ συρμών, η οποία «δεν πέρασε» τελικά στην προκήρυξη του έργου. Το κόστος του έργου είναι 682 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις (επομένως δεν αναμένεται ανάδοχος μέσα στο έτος) και η διάρκεια κατασκευής είναι 57 μήνες.

 

«Η λεωφόρος Θηβών θα γίνει η νέα Κηφισίας»

Η επέκταση του μετρό, ιδίως προς τα «αδικημένα» από κυκλοφοριακής άποψης δυτικά προάστια, είναι σίγουρα μια θετική είδηση. Ομως, είναι ανάγκη να υπάρξει έγκαιρος πολεοδομικός επανασχεδιασμός της περιοχής του έργου, καθώς η λεωφόρος Θηβών (στην οποία θα βρίσκονται οι δύο από τους τρεις νέους σταθμούς) θα αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία, ανάλογη με αυτή που έχει η λεωφόρος Κηφισίας για τα βόρεια προάστια.

«Οι επεκτάσεις του μετρό ενισχύουν παλαιότερους αστικούς πόλους, που έχουν δημιουργηθεί σε εμπορικούς δρόμους ή “πιάτσες” ή δημιουργούν νέους, σε μια ακτίνα 500-700 μέτρων από κάθε σταθμό», εξηγεί ο ομότιμος καθηγητής Πολεοδομίας στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, Γιάννης Πολύζος. «Οταν ενισχύουμε τις κεντρικότητες είναι σίγουρα θετικό, ο κόσμος εξυπηρετείται καλύτερα. Ο κίνδυνος που υπάρχει σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η ομοιομορφία, δηλαδή η “κατάληψη” των εμπορικών θέσεων από τις ίδιες αλυσίδες καφέ και έτοιμου φαγητού, που στερούν από αυτές τις περιοχές μια ταυτότητα». Το πρόβλημα είναι ότι, ειδικά στις περιοχές εκτός κέντρου, δεν υπάρχει ένας ευρύτερος σχεδιασμός για το πώς θα τις επηρεάσει το μετρό. «Εν προκειμένω, οι δύο από τους τρεις σταθμούς της επέκτασης προς Ιλιον βρίσκονται επί της λεωφόρου Θηβών, η οποία σταδιακά αναβαθμίζεται σε άξονα αναφοράς, όπως η λεωφόρος Κηφισίας. Είναι λοιπόν επιβεβλημένο να υπάρξει μια έγκαιρη πρόβλεψη του μελλοντικού χαρακτήρα της και οι αναγκαίες πολεοδομικές ή κυκλοφοριακές παρεμβάσεις».

Τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι σίγουρα τα πιο αξιόπιστα μέσα μαζικής μεταφοράς. «Αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται η γραμμή 4 και θα ξεκινήσει σε μια διετία και η επέκταση για Ιλιον. Επομένως θα τελειώσουν σχεδόν ταυτόχρονα, προς το τέλος της δεκαετίας. Θα προλάβουν όμως οι επεκτάσεις την αύξηση της κυκλοφορίας;» λέει ο κ. Πολύζος. «Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να αναζητηθούν και άλλα εργαλεία, λ.χ. αποκλειστικοί λεωφορειόδρομοι όπως σε όλη την Ευρώπη, συνδέσεις των περιαστικών περιοχών με άλλα μέσα σταθερής τροχιάς που είναι φθηνότερα, όπως το τραμ. Με δεδομένο ότι σε όλη την Ευρώπη η κίνηση των οχημάτων οδηγείται πια εκτός του κέντρου των πόλεων, θα πρέπει να εστιάσουμε τα επόμενα χρόνια στον άμεσο και τον ευρύτερο περιαστικό χώρο».

 

Πηγή: kathimerini.gr 

Διαβάστε επίσης

Πλατφόρμα διαβούλευσης φέρνει κοντά πολίτες και Αυτοδιοίκηση - Από τον Δήμο Οροπεδίου ΛασιθίουΕλλάδα

  Ξεκίνησε να λειτουργεί πριν από λίγες ημέρες και ήδη συγκεντρώνει μεγάλο ενδιαφέρον μεταξύ δημοτών του Οροπεδίου Λασιθίου ή και ατόμων που κατάγονται ή αγαπούν το Λασίθι και επιθ...

Τσίπρας: Περισσότερο φως, το έχουμε ανάγκη, ιδίως τα τελευταία χρόνια που περπατάμε στο σκοτάδι (βίντεο)Ελλάδα

  «Αντοχές, δύναμη και πίστη στις δυνάμεις μας» και «περισσότερο φως», ευχήθηκε ο Αλέξης Τσίπρας από τον Πειραιά, μετά την ολοκλήρωση της τελετής αγιασμού των υδάτων στην Αποβάθρα ...

Κουτσούμπας: Ο λαός να γίνει πρωταγωνιστής των εξελίξεων για να φωτίσει ένα καλύτερο σήμερα και αύριο (βίντεο)Ελλάδα

«Χρόνια πολλά με αισιοδοξία και πίστη στη δυνατότητα ο λαός να γίνει πρωταγωνιστής των εξελίξεων για να φωτίσει ένα καλύτερο σήμερα και αύριο για όλους και όλες» δήλωσε με αφορμή τ...

Μηνύματα Μητσοτάκη από τη Γαύδο στην Τουρκία - Η επίσκεψη σε φωτογραφίεςΕλλάδα

«Η Ελλάδα δεν δέχεται υποδείξεις για το πώς θα ασκήσει την κυριαρχία της και τα κυριαρχικά της δικαιώματα» - Ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε το στρατιωτικό φυλάκιο με τους 8 στρατιώτες ...

Γρίπη: «Να μην ανοίξουν τα σχολεία τη Δευτέρα» – Τι είπε ο ΚαπραβέλοςΕλλάδα

Παράταση των σχολικών διακοπών για μία εβδομάδα προτείνει ο Διευθυντής της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας του Νοσοκομείου «Παπανικολάου» Νίκος Καπραβέλος, λόγω της έξαρσης κρουσμάτων ...

Εγκεφαλικά νεκρός ο 6χρονος από τα Γρεβενά – Δρομολογείται η δωρεά οργάνωνΕλλάδα

Παρά τη γενναία μάχη που έδωσε τόσες μέρες ο μικρούλης από τα Γρεβενά δεν τα κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή. Όπως ενημέρωσε ο διοικητής της 6 ης  υγειονομικής περιφέρειας κ. Καρβέλης...

Βασίλης Τόπαλος: Οι σκιές πίσω από τη μοιραία πτώση του 16χρονου πυγμάχουΕλλάδα

Με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζονται οι έρευνες των αρχών, οι οποίες θέλουν το συντομότερο δυνατόν να ρίξουν φως στην υπόθεση θανάτου του 16χρονου πυγμάχου που έχει συγκλονίσει το παν...

Των νερών τ’ αγιάσματαΕλλάδα

«...Και με των νερών τ' αγιάσματα, τα Φώτα», ζωγραφίζει τόσο απλά και αποτυπώνει με την πένα του ο Γεώργιος Δροσίνης τη χρονιάρα μέρα των Θεοφανίων, την τρίτη και τελευταία των εορ...

Βορίδης: Τον Μάρτιο η διάλυση της Βουλής για να γίνουν εκλογές τον ΑπρίλιοΕλλάδα

Στην εκλογική αναμέτρηση ανφέρθηκε σε συνέντευξή του ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης. Ειδικότερα, σημείωσε ότι στην περίπτωση που οι εκλογές διεξαχθούν τον Απρίλιο, η διάλυση τ...