Ο Πρόεδρος του Ε.Ο.Α.Ε.Ν. στην συνεδρίαση της Υποεπιτροπής Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Βουλή
Στην συνεδρίαση της Υποεπιτροπής Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 12/01/2022, στην Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κωνστ. Τσαλδάρη», συμμετείχε ο Πρόεδρος του Επιμελητηριακού Ομίλου Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών (Ε.Ο.Α.Ε.Ν.), κ. Σωτήρης Σκιαδαρέσης.
Θέμα της ημερήσιας διάταξης της συνεδρίασης ήταν «Αξιολόγηση και προτάσεις βελτίωσης των υποδομών εξυπηρέτησης των φορολογούμενων πολιτών από τη φορολογική διοίκηση στην Περιφέρεια και στις νησιωτικές και δυσπρόσιτες περιοχές». Τα μέλη της Επιτροπής, καθώς και τους συμμετέχοντες εκπροσώπους αυτοδιοικητικών, παραγωγικών και επιστημονικών φορέων των νησιών, ενημέρωσε ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), κ. Γεώργιος Πιτσιλής.
Στην τοποθέτησή του ο Πρόεδρος του Ε.Ο.Α.Ε.Ν. τόνισε ότι παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει για την βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης με την χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, εντούτοις ο ΕΟΑΕΝ εκτιμά .ότι χρειάζονται περισσότερες παρεμβάσεις για να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα, η αποδοτικότητα και η ισότητα προς όλους τους φορολογούμενους και κυρίως για όσους κατοικούν ή δραστηριοποιούνται σε μικρά ή απομακρυσμένα νησιά, οι οποίοι λόγω έλλειψης μέσων,
υποστηρικτικών μηχανισμών και χαμηλής εξοικείωσης με τα ψηφιακά μέσα, αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα με τις υπάρχουσες φορολογικές υποδομές.
Στην συνεχεία ανέπτυξε τις προτάσεις του ΕΟΑΕΝ για το θέμα, οι οποίες περιλαμβάνουν:
1) Την πλήρη ψηφιοποίηση του Τμήματος Μητρώου των νησιωτικών Δ.Ο.Υ., ώστε όλες οι εργασίες και οι συναλλαγές των φορολογουμένων με το Τμήμα να εκτελούνται ηλεκτρονικά με τη χρήση των ατομικών κωδικών taxis, από πιστοποιημένους λογιστές- φοροτεχνικούς ή από τους ίδιους τους επιχειρηματίες.
2) Η διαδικασία έναρξης ατομικών επιχειρήσεων να γίνεται μέσω της υπηρεσίας μιας στάσης Γ.Ε.ΜΗ., όπως στις ενάρξεις των εταιρειών, ώστε να απλουστευθεί η διαδικασία και να μειωθεί η υπάρχουσα γραφειοκρατία
3) Δημιουργία ειδικής δομής εξυπηρέτησης φορολογούμενων νησιωτών, στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (Κ.Ε.Φ.) της ΑΑΔΕ, στο οποίο θα απευθύνεται ο νησιώτης κάτοικος ή επιχειρηματίας όχι μόνο για έγκυρη ενημέρωση, αλλά και για πρακτική υποστήριξη για την ολοκλήρωση της φορολογικής του υπόθεσης, ώστε να αποφεύγεται η ταλαιπωρία ή η αναγκαστική μετακίνησή του προς το μητροπολιτικό νησί
για την ολοκλήρωσή της.
4) Κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας, ώστε να αυξηθεί η διαφάνεια αλλά και να γνωρίζει ο φορολογούμενος τις υποχρεώσεις του.
5) Δημιουργία αυτοματοποιημένης ηλεκτρονικής διαδικασίας για την επιστροφή του ΦΠΑ σε επιχειρήσεις.
6) Επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου έκδοσης φορολογικής ενημερότητας
Τέλος, επισήμανε δύο σοβαρά ζητήματα που ταλανίζουν τις νησιωτικές επιχειρήσεις και συγκεκριμένα:
α) Το ζήτημα που προέκυψε με τις δράσεις που προκήρυξαν οι περιφέρειες της χώρας, με τη μορφή μη επιστρεπτέας επιχορήγησης, όπου οι Δ.Ο.Υ. αδιαφορώντας για τις ισχύουσες διατάξεις που προβλέπουν παρακράτηση ή συμψηφισμό για τυχόν οφειλές προς το Δημόσιο μέχρι ποσοστό 30%, εντούτοις παρακρατούν ολόκληρο το ποσό της οφειλής με αποτέλεσμα οι δικαιούχες επιχειρήσεις να λάβουν ελάχιστα ή και καθόλου χρήματα ως επιχορήγηση.
Ζήτησε να σταματήσει άμεσα η παράνομη αυτή πρακτική και τα χρήματα που κακώς παρακρατήθηκαν να επιστραφούν στις δικαιούχες επιχειρήσεις.
β) Ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών: Για την πραγματική ανακούφιση των νησιωτικών επιχειρήσεων από τα συσσωρευμένα χρέη της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας, πρότεινε να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή μια νέα ρύθμιση πολλών δόσεων (100-120), για όλες τις οφειλές προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, ανεξάρτητα του αν δημιουργήθηκαν την περίοδο της πανδημίας του Covid-19 ή που διάφορους λόγους δεν
είχαν ρυθμιστεί στο παρελθόν.