ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Έρευνα του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ για την επαγγελματική αποκατάσταση των Ελλήνων φοιτητών/τριών

 

Την πρόσφατη έρευνά του με τίτλο: «Τα σχολικά όνειρα, οι σπουδές και η μελλοντική εργασία φοιτητών/-τριών ελληνικών ΑΕΙ: Διαδρομές μεταξύ της ελπίδας και της ματαίωσης», παρουσίασε διαδικτυακά το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ.

 

Η έρευνα διενεργήθηκε κατά το διάστημα από Δεκέμβριο 2020 έως Απρίλιο 2021 και αξιολογεί τη συμβολή της εκπαίδευσης ως προς την εκπλήρωση των προσωπικών και επαγγελματικών στόχων στους κόλπους της ελληνικής κοινωνίας-οικογένειας. Πραγματοποιήθηκε μέσω συμπλήρωσης ερωτηματολογίου (ποσοτικό σκέλος) σε δείγμα 1.856 φοιτητριών και φοιτητών από διάφορα τμήματα 6 ελληνικών πανεπιστημίων που ανταποκρίθηκαν και συμμετείχαν στη διαδικασία. Επιπλέον διενεργήθηκαν συνεντεύξεις με ανοιχτού τύπου ερωτήσεις (ποιοτικό σκέλος) στις οποίες ανταποκρίθηκαν και συμμετείχαν συνολικά 163 άτομα.

 

Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο της πανδημίας Covid-19 και ανέδειξε τους ακόλουθους παράγοντες, ως κυριότερους, σε ό,τι αφορά στην επιλογή σπουδών από τους Έλληνες φοιτητές/τριες:

 

>Το σύστημα πρόσβασης-εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας (με τα δομικά χαρακτηριστικά-παθογένειές του), το οποίο σε συνδυασμό με την απουσία ποιοτικού-αποτελεσματικού Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού αγνοεί πολλές φορές τις δυνατότητες, τις κλίσεις και τις προτιμήσεις των ίδιων των φοιτητών/τριων.

 

>Την εγγύτητα τμήματος/σχολής στον τόπο μόνιμης κατοικίας καθώς και το αναμενόμενο κόστος σπουδών.

 

>Την προσδοκία υψηλής ποιότητας σπουδών και τη δυνατότητα θετικών προοπτικών απασχόλησης αλλά και εξασφάλισης υψηλού εισοδήματος και κοινωνικής ανόδου.

 

Επιπρόσθετα, μέσα από την έρευνα προκύπτει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών/τριων επενδύει στη συνέχιση των σπουδών με σκοπό τη βελτίωση των πιθανοτήτων επαγγελματικής αποκατάστασης και εξέλιξης. Ειδικότερα, οι περισσότεροι εξ αυτών δηλώνουν ότι θα προχωρήσουν στην απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου, είτε στο πεδίο σπουδών τους είτε σε συγγενές πεδίο, ή ακόμα και σε απόκτηση άλλου τίτλου σπουδών, ενώ σημαντικός επίσης αριθμός δηλώνει ότι θα επιδιώξει διδακτορικές σπουδές και ότι γενικότερα θα επιδιώκει διαρκώς την απόκτηση όλο και περισσότερων εκπαιδευτικών και επαγγελματικών προσόντων μέσω της διά βίου μάθησης.

 

Αναφορικά τέλος με την αποτίμηση της εκπαιδευτικής τους πορείας, σε σχέση με τις αρχικές τους επιδιώξεις και βλέψεις, οι φοιτητές/τριες στην πλειονότητά τους τονίζουν αφενός τη μεγάλη ψυχολογική επιβάρυνση, την αγωνία και το άγχος της επαγγελματικής αποκατάστασης και αφετέρου την ανάγκη για συνεχή αναπροσαρμογή/αναθεώρηση των σχεδίων τους με γνώμονα τις τρέχουσες κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις. Συχνά δε, θεωρούν ότι οι προπτυχιακές/μεταπτυχιακές σπουδές δεν επαρκούν για μια επιτυχημένη επαγγελματική σταδιοδρομία και το γεγονός αυτό τους κάνει να συνειδητοποιούν ότι εν τέλει δεν τους παρέχουν τα κατάλληλα εφόδια για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της αγοράς εργασίας αποτελώντας ουσιαστικά έναν σχετικά αδύναμο παράγοντα προσδιορισμού του εργασιακού τους μέλλοντος. Παρόλα αυτά, οι σπουδές σε όλες τους τις διαστάσεις εμφανίζονται να συνεχίζουν να αποτελούν βασικό μηχανισμό (ανοδικής) κοινωνικής κινητικότητας, γεγονός που καταδεικνύει τον υψηλό βαθμό προσδοκιών αλλά και εμπιστοσύνης στο δημόσιο ελληνικό πανεπιστήμιο.

 

Επιστημονικός Υπεύθυνος της έρευνας είναι ο καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Αργύρης Κυρίδης.

 

Η παρουσίαση της έρευνας εντάχθηκε στο πλαίσιο ευρύτερης εκδήλωσης υπό τη θεματική «Τριτοβάθμια εκπαίδευση και επαγγελματικές τροχιές στη σύγχρονη Ελλάδα: Ρεαλισμός και προσδοκίες», και περιλάμβανε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας με τη συμμετοχή των κ.κ.: Γούλα Χρήστου - PhD, Διευθυντή Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) ΓΣΕΕ, Γουβιά Διονύση - Αν. Καθηγητή Πανεπιστημίου Αιγαίου, Κυρίδη Αργύρη - Καθηγητή Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Παπαδάκη Νίκου - Καθηγητή & Διευθυντή στο Κέντρο Πολιτικής Έρευνας και Τεκμηρίωσης (ΚΕΠΕΤ), Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης Πανεπιστημίου Κρήτης Φωτόπουλου Νίκου - Αν. Καθηγητή Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Επιστημονικού Διευθυντή ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ.

 

 

 
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διαβάστε επίσης

Συνεδριάζει σήμερα η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών για την 3η δόση εμβολίου κατά της Covid-19, στους κάτω των 50 ετώνΕλλάδα

Συνεδριάζει σήμερα η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών με αντικείμενο την χορήγηση τρίτης δόσης εμβολίου κατά της Covid-19, στους κάτω των 50 ετών και αφού έχουν κλείσει 6 μήνες από την ...

Τραγωδία στη Θεσσαλονίκη: Σκοτώθηκε ποδηλάτισσα που παρασύρθηκε από φορτηγόΕλλάδα

Σύμφωνα με τα τηλεοπτικά ρεπορτάζ η ποδηλάτισσα που φορούσε κράνος, βρέθηκε κάτω από τις ρόδες της νταλίκας κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Στις εικόνες φαίνεται ότι το ποδήλατο ...

Προπονητής χαστουκίζει 13χρονη αθλήτρια – «Όλοι δίνουμε ένα χαστούκι στο παιδί μας» λέει η μητέραΕλλάδα

Σφοδρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει ένα βίντεο που δείχνει προπονητή τζούντο να χαστουκίζει την 13χρονη αθλήτριά του ύστερα από αγώνα. Μιλώντας στην εκπομπή «Αλήθειες με τη Ζήνα» ο...

Μητσοτάκης: Να δράσουμε συντονισμένα το συντομότερο δυνατόν για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγήςΕλλάδα

Ο χρόνος για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής τελειώνει και χρειάζεται να δράσουμε συντονισμένα το συντομότερο δυνατόν. Αυτό ήταν το βασικό μήνυμα της ομιλίας του Έλληνα πρω...

Συνεδρίαση ΚΟ του ΚΙΝΑΛ: Ο Β. Κεγκέρογλου παραμένει γραμματέας - Σκανδαλίδης και Κατρίνης, κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποιΕλλάδα

  Ομόφωνα η Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κινήματος Αλλαγής και μέσα σε 10 λεπτά που διήρκησε η συνεδρίαση και αφού τίμησαν την Φώφη Γεννηματά με ενός λεπτού σιγή, αποφάσισε σύμφωνα με...

Η έξαρση του κοροναϊού φέρνει πιο κοντά την τρίτη δόση και για τους κάτω των 50Ελλάδα

  Την επέκταση της χορήγησης τρίτης δόσης του εμβολίου σε μικρότερες ηλικίες μελετά η εθνική επιτροπή εμβολιασμού, σύμφωνα με την πρόεδρό της, Μαρία Θεοδωρίδου.   «Σήμερα γνωρίζουμ...