ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ακτοπλοΐα: Τρικυμία για τις άγονες γραμμές

Αντιμέτωπος με τις πρώτες φουσκοθαλασσιές είναι ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης καθώς καθυστερεί ο διαγωνισμός για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές, με αποτέλεσμα τα νησιά να εξυπηρετούνται με παρατάσεις των προηγούμενων συμβάσεων ή με απευθείας αναθέσεις.


Μια δικαστική εμπλοκή που αφορούσε τους όρους του διαγωνισμού για τα όρια ηλικίας των πλοίων καθυστέρησε την πραγματοποίηση του διαγωνισμού, με το υπουργείο να υποχρεώνεται να δώσει παρατάσεις στις προηγούμενες συμβάσεις προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα νησιά.

 

Άρνηση
Ωστόσο δεν αποδέχθηκαν όλες οι εταιρείες τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Είναι κοινό μυστικό στην Ακτή Μιαούλη ότι η SeaJets δεν αποδέχθηκε να συνεχίσει την εξυπηρέτηση δύο γραμμών τουλάχιστον, μιας ενδοκυκλαδικής και της γραμμής Λαύριο – Αϊ-Στράτης – Λήμνος – Καβάλα, με αποτέλεσμα ο Χρήστος Στυλιανίδης να ζητήσει τη συνδρομή άλλων ακτοπλοϊκών εταιρειών για να έχουν τα νησιά πλοίο.

Ετσι την ενδοκυκλαδική γραμμή την ανέλαβε η Hellenic Seaways με το «Hellenic High Speed» και τη γραμμή από Λαύριο για Αϊ-Στράτη, Λήμνο και Καβάλα η Aegean Sea Lines με το επιβατηγό – οχηματαγωγό «Ανεμος».

 

Ο διαγωνισμός
Ενα άλλο θέμα που προκάλεσε αναταραχή είναι η πληροφόρηση ότι πρόθεση του υπουργείου είναι να μην επαναπροκηρύξει τις συμβάσεις άγονων γραμμών που αφορούν τη δρομολόγηση ταχυπλόων τους θερινούς μήνες.

Επισημαίνεται ότι ο διαγωνισμός αφορά συνολικά 73 άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές σε όλη τη χώρα με προϋπολογισμό που κυμαίνεται από 106.566.515,70 ευρώ μέχρι 124.421.929,53 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24% και από 132.060.817,59 ευρώ μέχρι 154.172.949,09 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%, ανάλογα με την κατηγορία των προσφερόμενων πλοίων.

Για πολλές ακτοπλοϊκές γραμμές ο διαγωνισμός αφορά πλοία τριών κατηγοριών, οι οποίες ορίζονται με βάση την ηλικία τους. Οσο μικρότερη είναι η ηλικία τόσο υψηλότερο είναι το μίσθωμα που προϋπολογίζει το υπουργείο Ναυτιλίας. Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται η προσέλκυση νεότερων και πιο σύγχρονων πλοίων στην εξυπηρέτηση γραμμών που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον για τις ακτοπλοϊκές.

Κατηγοριοποίηση. Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού τα πλοία χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Η κατηγορία 1 αφορά πλοία ηλικίας μέχρι και 16 ετών (τα οποία έχουν καθελκυστεί μετά την 1/1/2007), που έχουν ταχύτητα τουλάχιστον 19 κόμβους. Στην κατηγορία 2 εντάσσονται πλοία ηλικίας μέχρι και 24 ετών (τα οποία έχουν καθελκυστεί μετά την 1/1/1999), που έχουν ταχύτητα τουλάχιστον 17 κόμβους. Στην κατηγορία 3 εντάσσεται κάθε πλοίο που δεν ανήκει (σύμφωνα με την κατατιθέμενη στον διαγωνισμό προσφορά), σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες, που σημαίνει ουσιαστικά ότι πρόκειται για πλοία με όριο ηλικίας από 25 ετών και πάνω.

Αυτή η κατηγοριοποίηση προκάλεσε την παρέμβαση της ακτοπλοϊκής Ζante Ferries στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων υποστηρίζοντας ότι η συγκεκριμένη κατηγοριοποίησης βάζει στην ίδια μοίρα πλοία με ηλικία 35 ετών με όσα είναι 50 ή «θεωρητικά και 100 ετών». Η δημόσια Αρχή δέχθηκε την παρέμβαση και ζητά αλλαγή των όρων για τα πλοία της κατηγορίας 3 προκειμένου να προτιμώνται τα νεότερα σε σχέση με τα μεγαλύτερη ηλικίας όπως συμβαίνει με τις άλλες δύο κατηγορίες. To υπουργείο, μετά την προσφυγή, μετέθεσε τον διαγωνισμό για τις 29 Φεβρουαρίου και αποφάσισε στην τρίτη κατηγορία να προηγείται το πλοίο μικρότερης ηλικίας.

 

Προβλήματα
Τα κύματα που σήκωσε όμως για μία ακόμη χρονιά το θέμα των άγονων γραμμών ανέδειξε ουσιαστικά σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοΐας δύο θέματα.

Το ένα αφορά την έλλειψη ενός ολοκληρωμένου συνεκτικού και μελετημένου σχεδίου κάλυψης των αναγκών των νησιών.

Το δεύτερο κρίσιμο θέμα είναι η έλλειψη πλοίων καθώς ο ακτοπλοϊκός στόλος έχει γεράσει επικίνδυνα. Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης εμφανίζεται πάντως να έχει εξασφαλίσει τουλάχιστον 80 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση πλοίων που θα δρομολογηθούν σε άγονες γραμμές. Αυτό μπορεί να γίνει με την αξιοποίηση βέβαια πολυετών συμβάσεων.

 

Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Διαβάστε επίσης

Ferrywatchers: Παρατηρητήριο Ακτοπλοΐας για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών (γραφήματα)Ακτοπλοΐα

Σύμπραξη του Πανεπιστημίου Αιγαίου με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης υπό την ομπρέλα του προγράμματος «ENIRISST+»   Η εφ...

Σάββας Αθανασίου: Τι πρέπει να γίνει για να επανέλθουν τα καθημερινά δρομολόγια των συμβατικών προς Μέθανα και ΠόροΑκτοπλοΐα

Από τον υποψήφιο Περιφερειακό Σύμβουλο Νήσων, με τον Γιώργο Ιωακειμίδη, Σάββα Αθανασίου, λάβαμε την ακόλουθη ενημέρωση σχετικά με τις ενέργειες του, αλλά και με το τι ζητάνε οι ακτ...

Επιτροπή Ανταγωνισμού: «Πράσινο φως» στην απορρόφηση της ΑΝΕΚ από την Attica Group Attica GroupΑκτοπλοΐα

Την έγκρισή της στη συγχώνευση με απορρόφηση της ΑΝΕΚ από την Attica Group έδωσε ομόφωνα η Επιτροπή Ανταγωνισμού, βάσει της εισήγησης της 21ης Ιουνίου που αναγνώριζε ότι η ΑΝΕΚ είν...

Σημαντικές εκπτώσεις ανακοινώνουν σταδιακά οι ακτοπλοϊκές εταιρείεςΑκτοπλοΐα

Την παροχή εκπτώσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια επιβατών ανακοινώνουν σταδιακά οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, μετά τη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου ζητήθηκε από τους ακτοπλόους μείωση ...

Saronic Ferries: Προγραμματίστε και ταξιδέψτε online - Το καλοκαίρι ξεκινάει από εδώ  Ακτοπλοΐα

Αίγινα, Αγκίστρι, Μέθανα και Πόρος μαγνητίζουν ολοένα και περισσότερους τουρίστες φέτος το καλοκαίρι. Και όσο οι μαγευτικοί και φιλόξενοι προορισμοί κοντά στην Αθήνα κερδίζουν την ...

Διυπουργική σύσκεψη: Εντός της εβδομάδας οι προτάσεις των ακτοπλόων για μείωση στα ναύλαΑκτοπλοΐα

Ολοκληρώθηκε η Διυπουργική σύσκεψη στο Μαξίμου με τους ακτοπλόους για τις υψηλές  τιμές των εισιτηρίων των πλοίων. Σύμφωνα με πληροφορίες, έγινε μια  εποικοδομητική  συζήτηση, παρο...