ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναβίωσε ο «Χορός της Λαμπρής» στην Παλιαχώρα της Αίγινας

Με μεγάλη επιτυχία και προσέλευση επισκεπτών πραγματοποιήθηκε  τη Δευτέρα 29 Απριλίου ο «χορός της Λαμπρής» που κάθε χρόνο  τη Δευτέρα του Πάσχα οργανώνει ο Μορφωτικός Σύλλογος Αίγινας «Ο Καποδίστριας» στο εκκλησάκι του Σταυρού στην Παλιαχώρα.  Οι χοροί  κράτησαν μέχρι αργά το απόγευμα, ενώ οι ψήστες δεν σταμάτησαν να ετοιμάζουν εδέσματα για τον  κόσμο που κατέφθασε.Οι μουσικοί Αλέξανδρος Σπίτζινκ και Δημήτρης Μπόγρης με τη μουσική τους κράτησαν αμείωτο το κέφι και οδήγησαν τα βήματα μικρών και μεγάλων χορευτών.
  Από  τα πιο γνωστά   Αιγινήτικα έθιμα  των ημερών του Πάσχα  είναι ο χορός της Λαμπρής. Ένα έθιμο  που  διασώθηκε  στο διάβα των αιώνων  και κάθε χρόνο αναβιώνει την Δευτέρα του Πάσχα από το Μορφωτικό Σύλλογο  Αίγινας «Ο  Καποδίστριας».  
Λίγα λόγια αξίζουν να παραθέσουμε  για την ιστορία αυτού του εθίμου:
 O χορός αυτός ήταν «ο λαμπρότερος και εξοχότερος» από όλους τους χορούς που διοργανώνονταν   στην Αίγινα με την ευκαιρία κάποιων  θρησκευτικών εορτών. Ήταν διπλός, δηλαδή  διακρινόταν σε μικρό και μεγάλο.
  Ο μικρός χορός στηνόταν στην Πλάστα, τη λιθόστρωτη πλατεία μπροστά στην εκκλησία της Παναγίας της  Φορίτισσας, είχε διασκεδαστικό χαρακτήρα αλλά   ήταν και μια ευκαιρία για κάποιους να εκδηλώσουν τα αισθήματα αγάπης που έτρεφαν για κάποια πρόσωπα. Έτσι ένα νέος  που αγαπούσε  μια κοπέλα, την πλησίαζε και την καλούσε να χορέψει μαζί του. Αυτή η πρόσκληση σε χορό  ήταν δείγμα  της αγάπης των δύο προσώπων, γι’ αυτό και  έπρεπε το συντομότερο να γίνει ο γάμος. Σε  αντίθετη περίπτωση, αυτό αποτελούσε βαρειά  προσβολή για τη νέα κοπέλα.
   Ο  μεγάλος χορός  γινόταν στη μεγάλη πλατεία, γύρω από την εκκλησία του Τιμίου Σταυρού. Γι’ αυτό ονομαζόταν και  «Ο  χορός του Σταυρού» ή «Ο χορός της Παλαιάς Χώρας». Όλος ο κόσμος κατέβαινε  από την Παναγία τη Φορίτισσα, στο Σταυρό. Εκεί στηνόταν ένας μεγάλος  κλειστός κύκλος από όλους τους πανηγυριστές. Ο  κύκλος του χορού αγκάλιαζε  την εκκλησία του Σταυρού.  Οι  χορευτές ακολουθούσαν με μεγάλο σεβασμό τη τάξη στη δημιουργία  του κύκλου. Έτσι  προηγούνταν οι γέροντες, έπειτα οι ανύπαντροι άνδρες, μετά οι παντρεμένοι και ύστερα οι γέροντες. Αυτό ήταν το τόξο των ανδρών. Στο τόξο των γυναικών προηγούνταν οι γερόντισσες, κατόπιν οι νέες, ακολουθούσαν οι παντρεμένες και  έκλεινα το τόξο πάλι οι γερόντισσες. Έτσι όταν έκλεινε ο κύκλος  συναντιόντουσαν οι  γέροντες με τις γερόντισσες.
   Στο χορό της Λαμπρής συμμετείχαν όλοι οι κάτοικοι του νησιού, ανεξάρτητα από την κοινωνική τους θέση. Οι  διαφορές των τάξεων φαίνονταν στις φορεσιές. Όσοι ανήκαν σε ανώτερες οικονομικά τάξεις φορούσαν τζουμπέδες, φουφούλες, βράκες μεταξωτές κυρίως κόκκινες, φέσια  κόκκινα με μεταξωτές φούντες, ενώ οι γυναίκες πανωφόρια  βελούδινους τζουμπέδες, κοντογούνια, χρυσά κοσμήματα, ενώ όσοι ανήκαν  σε χαμηλότερες τάξεις φορούσαν πιο απλή ενδυμασία από την οποία έλειπαν τα χρυσά  και τα βελούδα.
 
   Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι  για την τέλεση του χορού δεν ήταν και τόσο απαραίτητα  τα μουσικά όργανα [βιολί λαούτο], αλλά  εάν βρίσκονταν  πλαισίωναν  τους τραγουδιστές. Το τραγούδι επαναλαμβανόταν αρκετές φορές μαζί με τις ρυθμικές  κινήσεις των χορευτών μέχρι τη δύση του ηλίου.
  Ο  χορός της Λαμπρής είχε μεγάλη διάρκεια. Ξεκινούσε την Λαμπρή  και συνεχιζόταν    τις δύο επόμενες  ημέρες αλλά   και κάθε  Πέμπτη των επόμενων  τριών εβδομάδων, της Ζωοδόχου Πηγής, αλλά και του Αγίου Γεωργίου εάν τύχαινε το Πάσχα να εορτάζεται νωρίς τον Απρίλιο.
  Ο  χορός της Παλιάς Χώρας συνέχισε  να ψυχαγωγεί   τους Αιγινήτες  και όταν  οι τελευταίοι εγκατέλειψαν την Παλαιά Χώρα και εγκαταστάθηκαν  στη  νέα  πόλη. Ο χορός στηνόταν στα βόρεια της Μητρόπολης ή  στη Βάρδια. Το έθιμο  αυτό αναβίωνε μέχρι το 1863 οπότε διακόπηκε  απότομα  επειδή  κάποιοι  που εισχώρησαν στον κύκλο  συμπεριφέρθηκαν  άσχημα.

   Το έθιμο όμως διασώθηκε  και συνεχίζει την πορεία  του  μέχρι σήμερα, διατηρώντας τη σοβαρότητα, την αξιοπρέπεια και  τον ενθουσιασμό, μεταδίδοντας  την αναστάσιμη χαρά  και αγάπη  στους  κατοίκους και στους φίλους της Αίγινας


Οι φωτογραφίες δημοσιεύτηκαν στη σελίδα  του Μορφωτικού Συλλόγου ο 'Καποδίστριας" και είναι του κ. Δ. Πολυχρονιάδη.

Διαβάστε επίσης

O Παντελής Μεθενίτης παρουσιάζει το πρόγραμμα και τον συνδυασμό του στην ΑίγιναΑίγινα

Ο υποψήφιος δήμαρχος Αίγινας Παντελής Μεθενίτης, επικεφαλής της παράταξης "Αλλαγή Πορείας για την Αίγινα", θα παρουσιάσει τους υποψηφίους του και το πρόγραμμα του, την Παρασκευή 3 ...

383 χιλιάδες ευρώ για την κάλυψη δράσεων πυροπροστασίας στους δήμους του Πειραιά και των νησιώνΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, Αλέξη Χαρίτση, εγκρίθηκε η κατανομή ποσού ύψους 16.910.000,00 ευρώ σε Δήμους της Χώρας, αποκλειστικά  για την κάλυψη δράσεων αντιμετώπισης των δ...

Παναγιώτης Κουκούλης: Στο χέρι μας, η ποιότητα ζωής και η ευημερία της ΑίγιναςΑίγινα

Με έμφαση στην αναβάθμιση των υπηρεσιών του Δήμου, προς όφελος όλων ανεξαιρέτως των δημοτών, ο υποψήφιος δήμαρχος Αίγινας Παναγιώτης Κουκούλης παρουσίασε σε ένα πολυπληθές ακροατήρ...